عنوان
فقه نظام اجتماعی
پدیدآورسازمانی
مدرسه فقاهت
ناشر
محل نشر
سایت مدرسه فقاهت
نویسنده
تاریخ نشر
1391/02/23
اندازه
13MB
زبان
فارسی
یادداشت
روز ولادت حضرت فاطمة صدیقه کبری را به همة عزیزان تبریک میگوییم امیدواریم خداوند متعال ما را از انوار قدسیة این ولادت مبارک بینصیب نگذارد تا بتوانیم ان شاءالله به سمت اهدافی که اهل بیت علیهم السلام در دنیا وآخرت دنبال کردهاند حرکت کنیم ان شاءالله بحث ما در نظریة اجتماعی بود که رسیدیم به اینجا شهید صدر فرمودند که این نظریة اجتماعی که عبارت باشد از سنت استخلاف ونظریة استخلاف دو بحث را کنار هم آوردند هم سنت استخلاف که سنت موضوعی است وهم بر اساس سنت استخلاف نظریة استخلاف به دست آمد که این یک نظریة اجتماعی است یعنی نظریهای است که میتواند روابط اجتماعی انسان را مدیریت کند وساماندهی کند واین نظریه نظریهای است که متناسب با فطرت انسان فطرت تدین وخدا گرایی هم هست ودر نتیجه انسان با سنت خلافت ونظریة اجتماعی خلافت به سمت اهداف متعالی مطرح برای وجود انسان به گونهای سالم وصحیح میتواند حرکت کند وکلیة ظرفیتهای وجودیش به فعلیت برسد این کلیت قضیه بود بعد شهید صدر وارد تفصیل وجزئیات این بحث شدند اگر ما بخواهیم بفهمیم که چگونه این سنت واین نظریه یک نظریة اجتماعی است وچگونه این سنت واین نظریه میتواند همة ظرفیتهای وجودی انسان را در بر بگیرد وسامان ببخشد به کلیة ارتباطات انسان با خودش با خدا با جامعه با دیگران وبا طبیعت وارد یک بحث تفصیلی وجزئیتر شدند وما را به اینجا کشاندند که باید ببینیم این تحولات اجتماعی چه نتیجة حاکمیت یک نظریة اجتماعی بر روابط انسانها هست این تحولات اجتماعی چگونه شکل میگیرد تا انسان وجامعة انسانی با تمام ظرفیت بتواند به سمت آن اهداف حرکت کند وظرفیتهای وجودی انسان پر شود خب ما را به این بحث کشاندند که همة تحولات برونی اجتماعی از تحولات درون انسانها نشأت میگیرد این اصل اول لا یغیر الله ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم بعد توضیح داده شد که این ما بانفسهم باز جمع است اینجا یعنی درون برون جامعه با پدیدههای برونی جامعه که میتواند به شکل نظام سیاسی به شکل نظام اقتصادی به شکل نظام خانواده مطرح باشد این نظامها خورده نظامهای اجتماعی تحولاتشان ودگرگونیهای در این سطح را باید برگردانیم به تحولات به درون جامعه خب تحولات درونی جامعه یعنی تحولات درون افراد تحولات دورن افراد باید برگردد به تحولاتی که بتواند بر این روابط سیاسی اقتصادی خانوادگی حاکم باشد برای این که ما به آن عامل تحولات درونی افراد دست یابیم ما باید بدانیم که چه چیزی انسان را حرکت میدهد وانسان را میتواند از نقطهای به نقطة دیگر واز کاری به کار دیگر بکشاند اینجا بود که شهید صدر ما را به درون خود انسان بردند درون خود انسان دو عنصر بسیار مهم وجود دارد که منشأ حرکت انسان هستند یکی ایدههایی که انسان در ذهن خودش میپروراند ومتقاعد میشود که آنها را دست یابد وبه آنها برسد به عبارتی دیگر اهدافی که انسان در ذهن خودش آنها را میفهمد وآنها را میپذیرد