عنوان
فقه نظام اجتماعی
پدیدآورسازمانی
مدرسه فقاهت
ناشر
محل نشر
سایت مدرسه فقاهت
نویسنده
تاریخ نشر
1391/01/19
اندازه
15MB
زبان
عربی
یادداشت
موضوع: تاکید بر تفکیک میان کلام شهید صدر، برداشتها، و لوازم دیدگاه ایشان
مقدمه
امیدواریم که خدای متعال در این سال جدید توفیقاتش را برای همه دوستان وبرای امت خاتم پیامبران ان شاءالله و کلیه کسانی که در جهت ظهور منجی بشریت حضرت امام مهدی علیه السلام تلاش میکنند سالی پر برکت قرار دهد و ما را هم جزء یاران واقعی ایشان ان شاءالله بنویسد.
تاکید بر تفکیک میان کلام شهید صدر، برداشتها، و لوازم دیدگاه ایشان با توجه به مجموعه نوشتههای دوستانی که من ملاحظه کردم، یک تذکر را امروز برای ورود به بحث حائز اهمیت میبینم. ببینید در نوشتههایی که از دوستان مطالعه کردم، احساس کردم بین سه مطلب خلط میشود. همیشه باید در مطالبی که عرض میشود سه مطلب را از هم تفکیک کنید. یک، مطالبی است که ما عینا یا به صورت ترجمه از خود شهید صدر نقل میکنیم و مطلب، مطلب شهید صدر است. این مطالب نباید با آنچه که ما به عنوان فهم وبرداشت از کلام شهید صدر عرضه میکنیم خلط شود. و این دو مطلب، یعنی متن کلام شهید صدر و فهم ما از کلام شهید صدر، نباید با آثار و لوازمی که بر کلام شهید صدر بار میکنیم خلط شود. بلکه باید این سه تا را در نوشته ها از هم تفکیک کنیم. و با توجه به مراجعهای که به منابعی معرفی شده خواهید داشت، تقریبا به راحتی میتوانید مشخص کنید چه چیزی متن ایشان است، وچه چیزی به عنوان برداشت ما و فهم ما از مطلب ایشان است. چون اینجا بین بسیاری از کسانی که حرفهای شهید صدر را دریافت کردند و فهمیدند جای بحث خواهد بود. اینجاست ممکن است معرکة الآراء بشود. چون در بعضی مواضع تصریحا چیزی مطرح نشده است، و ما برای فهم نگاه ایشان، از روش خود شهید صدر استفاده میکنیم تا نگاه ایشان را بدست بیاوریم.
یعنی بخاطر فقدان یک نص صریح، چندین مطلب را در کنار هم میگذاریم تا یک مطلب کامل و یک منظومهای از مطالب ایشان را ما بدست بیاوریم. لذا در اینجا ما تقریبا یک کار مونتاژ و یک کار ترکیبی انجام می دهیم، که ممکن است نگاه خود ما در اینجا دخالت داده شود، و دخل و تصرفی در مطالب بوجود بیاید. لذا باید دقیق باشیم در اینکه هر چیزی را که فهمیدیم ادعا نکنیم که مطلب شهید صدر این است و جز این نیست. گاهی به نحو احتمال، و گاهی قطعا و به ضرس قاطع میشود این حرف را زد. اما هرچه باشد برداشت ما از کلام ایشان است. لذا از لحاظ علمی باید اینها را از هم تفکیک کنیم.