عنوان
فقه نظام اجتماعی
پدیدآورسازمانی
مدرسه فقاهت
ناشر
محل نشر
سایت مدرسه فقاهت
نویسنده
تاریخ نشر
1392/02/11
اندازه
11MB
زبان
فارسی
یادداشت
بحث ما در نظام اجتماعی به ویژگیهای نظام اجتماعی اسلام و ویژگیهای جامعة اسلامی تحت مدیریت و فرماندهی این نظام اسلامی بود که ده ویژگی را تاکنون شمردیم و آخرین ویژگی این بود که جامة اسلامی جامعهای که از اصالت فکری توان سیاسی نظامی اقتصادی و بین المللی در تمام زمینهها برخوردار خواهد بود و بر این اساس اگر بخواهیم این مجموعه از مؤلفهها را در نظر بگیریم محصول این مؤلفهها چیزی جز فراهم شدن تمام زمینههای لازم برای ابداع و ابتکار ونوع آوری و بسیج شدن تمام امکانات خوب و تمام نیروهای خیر وبا صلاحیت و استعدادهای نهفته به سمت بهرهوری بیشتر از این امکانات و به سمت ابتکار و نوآوری در تمام زمینهها خواهد بود یعنی این مؤلفههای زمینه و بستر مناسب را برای تکامل جامعة اسلامی از مسیر ابداع و نوعآوری را در همة ابعاد میتواند داشته باشد آیات قرآنی که مستقیم یا غیر مستقیم این معنی را برساند که انسان در یک جامعة اسلامی به تعبیر بعضی از روایات دربارة دولت حضرت مهدی علیه اسلام آمده است که نماد و تجسم و تبلور آن جامعة اسلامی مطلوبی که قرآن وعده داده است وعد الله الذین آمنوا منکم وعملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم ولیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم ولیبدلنهم من بعدهم خوفا أمنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا خب چنین جامعهای که قران توصیف میکند در روایات نبوی و روایات اهل بیت آمده است که زمین آنچه را که در خود نهفته است بیرون میدهد یعنی ظرفیتهای که در جهان در روی کرة زمین و امکانات نهفتهای که در عالم انسانیت درعالم دنیا وجود دارد اینها به حد اکثر و بهره برداری و بهره وری میرسد زمین آن نهفتههای خودش را بیرون میاندازد یا بیرون میآورد این استعدادها شکوفا میشود نیروها بسیج میشود و تمام امکانات موجود دست به دست هم میدهند و درجة ارتقاء و تکامل این جامعه به سرعت بالا میرود به گونهای که در زمینة عرصههای علمی در روایت این چنین ترسیم شده است که بیست وپنج بیست وهفتم علم در دوران ظهور امام مهدی علیه السلام پیش میآید اتفاق میافتد و دو بیست و هفتم این علم در دوران قبل از ظهور یعنی دوران قبل از ظهور چقدر طولانی است این دوران طولانی دو بیست و هفتم علم را به ارمغان میآورد در حالی که در آن دوران مهدوی بیست و پنج بیست و هفتم خب غیر قابل مقایسه است و نسبت خیلی بالاست حالا این را از آیات قرآن هم میشود به دست آورد که قران وقتی که میفرماید ولله الاسماء الحسنی همة نامهای نیک همة صفات برتر و بهتر وزیباتر یعنی تمام کمالات فقط وفقط از آن خداست خدا را به این نامها دعوت کنید و دعا کنید و میدانیم که خدا فرمود قل ما یعبؤ بکم ربی لو لا دعاؤکم اگر دعا نکنید هیچ هستید ارزشی نزد خدا ندارید خدا کاری به شما ندارد اهمیتی ندارید برای خدا اهمیت شما انسانیت شما کرامت شما ارزش شما نزد خدا زمانی است که دعا کنید او را طلب کنید و بخواهید هر وقت او را خواستید کسی هستید هر وقت او را نخواستید رها کردید کسی نیستید ارزشی ندارید ماذا فقد من وجدک وما الذی وجد من فقدک کسی که تو را یافت چه گم کرده و کسی که تو را ندارد چه دارد خب اگر چنین باشد