عنوان
آیا می توان ارتداد را جرم دانست؟
نویسنده
ناشر
فصلنامه مطالعات حقوقی (دانشگاه شیراز)، بهار ۱۳۹۳، شماره ۱، ص.: ۸۵-۱۰۹.
تاریخ نشر
۱۳۹۳
توضیح
تبیین مفهوم ارتداد و تعیین مصداق آن، از جمله دشواریهای فقه اسلام است، بویژه دشواری زمانی دوچندان خواهد شد که «دولت اسلامی»، در «جهان امروز» سر اجرای این حکم را داشته باشد. فقهای مسلمان از «مرتد فطری» و «مرتد ملی» سخن گفته و احکام هر یک از آنان را به تفصیل بیان کردهاند. شماری از نویسندگان معاصر هم در راستای اقناع خوانندگان این احکام؛ با شیوهای یکسان و نتیجهای یکسان توجیهاتی آوردهاند. ذکر دوباره آن چه گفته شده ضروری نیست؛ اما آنچه در این نوشته میآید، اندکی با آن چه دیگران نوشتهاند متفاوت است: با نگاهی گذرا به پیشینه این مفهوم در آیات و روایات، اندیشه فقها، کندوکاوی در مفهوم ارتداد و قابلیت اجرای حکم فقها؛ بویژه با تأکید بر این که گاهی تغییر اعتقاد و تبدیل دین بر اثر گروهی از عوامل ـ ارثی و اکتسابی و سالها تلاش فکری و مطالعه و نه فقط از روی عناد و لجاجت و جهالت ـ اتفاق میافتد که از اختیار فرد بیرون و حاصل طبیعی دستگاه معرفت و اندیشه آدمی است. تلاش شده تا نشان داده شود که ارتداد با عنوان اولیه خود که صرفاً «تغییر عقیده» است نه با عناوین ثانویهای چون «محاربه و افساد فی الارض»، (که گاه ممکن است از لوازم ارتداد باشد چنان که در تاریخ اسلام سراغ داریم) نه جرم است و نه قابل جرم انگاری.
واژههای کلیدی: ارتداد، مرتد فطری، مرتد ملی، کفر، مجازات ارتداد.