عنوان
امکانسنجی مشروعیت قضاوت تحکیمی در حکومت اسلامی در زمان غیبت
نویسنده
اصطلاحنامه
ناشر
فصلنامه حکومت اسلامی، زمستان 1399، شماره 4، ص.: 55-84.
تاریخ نشر
1399
توضیح
قاضی تحکیم در کنار قاضی منتصب در شرع اسلام، جهت حل اختلاف طرفین منازعه پیشبینی شده است. بررسی مشروعیت بهرهمندی از این نهاد راهگشا برای دستگاه قضا، مسأله اصلی این مقاله است. پیرامون مشروعیت اصل این نهاد، مناقشات اندکی میان فقها صورت گرفته، اما نهایتاً مشروعیت آن از جانب مشهور در زمان معصومین: پذیرفته شده است. درخصوص امکان قضاوت تحکیمی در زمان غیبت معصومین:، مشهور بر اساس برخی روایات معتقدند اگر قاضی مجتهد باشد، حکمش همواره نافذ است(چه در موضع قاضی منتصب و چه در موضع تحکیم) و اگر مجتهد نباشد، حکم او، حتی با تراضی طرفین بر حکمیتش نافذ نیست و نتیجه گرفتهاند که قاضی تحکیم تنها در زمان حضور معصوم برای کسی قابل تصور است که با وجود شرایط قضاوت، امام او را برای قضاوت منصوب ننموده باشد. در این نوشتار، ضمن بررسی ادله مشروعیت قضاوت تحکیمی، با توجه به عمومیت روایاتی که در خصوص قاضی تحکیم وجود دارد و عدم تفکیک میان زمان حضور یا غیبت معصوم در آنها و با توجه به سیره عقلا، نظر مشهور نقد گردیده و با توجه به روایت ابیخدیجه، دارابودن اجتهاد، تخصصاً از شرایط قاضی تحکیم خارج دانسته شده و مشروعیت این نهاد، جهت رفع تنازع در حکومت اسلامی زمان غیبت به اثبات رسیده است.
واژه های کلیدی: قضاوت تحکیمی، عصر غیبت، حکومت اسلامی، قاضی منتصب، قاضی تحکیم.