عنوان
امکان سنجی تحقق ارتداد با اظهار ابتدایی کفر پس از بلوغ در پرتوِ رویکرد تفضلی شارع
نویسنده
ناشر
فصلنامه فقه و اصول، پاییز1401، شماره 130، ص.: 97-119.
تاریخ نشر
1401
توضیح
آزادی انتخاب دین از مسائل مهم کلامی است. پذیرش اسلام نیز منوط به بلوغ عقلی مکلف است. حال اگر مسلمانزاده پس از بلوغ، اظهار کفر کند، آیا وی را باید مرتد محسوب و آزادی انتخاب دین را از وی سلب کرد؟ ارتداد از حدود غیرمذکور در قانون مجازات اسلامی است و در خصوص شبهات پیرامون آن باید به منابع معتبر فقهی مراجعه کرد. از طرف دیگر، آرای فقها بهویژه فقهای متأخر در خصوص اظهار کفر بعد از بلوغ توسط مسلمانزاده، متشتت و زمینهٔ وقوع شبههٔ دارئهٔ حدِ ارتداد را فراهم ساخته است.
در میان فقهای امامیه دربارهٔ اظهار کفر مسلمانزاده پس از بلوغ سه دیدگاه وجود دارد: برخی با اعتباربخشی به اسلام تبعی، وی را مرتد فطری دانستهاند؛ مشهور فقها باتوجهبه قاعدهٔ درأ و اصل احتیاط در دماء، وی را به مرتد ملی ملحق کردهاند و برخی از فقهای متأخر نیز بهدلیل مشروطکردن ارتداد به اسلام حقیقی، حکم به کفر وی دادهاند. ازآنجاکه حکم به اسلام تبعی صغیر ناشی از رویکرد تفضلی شارع است، اسلام تبعی را نمیتوان مبنای تعیین کیفر ارتداد قرار داد. بنابراین کافردانستن مسلمانزادهٔ اظهارکنندهٔ کفر بعد از بلوغ موجه است.
واژههای کلیدی: ارتداد، اسلام تبعی، حق انتخاب دین، قواعد امتنانی، مرتد فطری.