عنوان
باروری مصنوعی از دیدگاه حقوق اسلام
نویسنده
ناشر
فصلنامه مدرس علوم انسانی (ویژه نامه حقوق)، زمستان 1383، شماره 37، ص.: 161-186.
تاریخ نشر
1383
توضیح
با توجه به اهمیت خانواده و نقش آن در تشکیل جوامع بشری و توصیه اسلام بر حفظ و قوام آن, تساهل و کوتاهی در مقابل موضوعات جدیدی که در این حوزه بروز می کند موجه نیست. یکی از این موضوعات, باروری مصنوعی است. حق داشتن فرزند در مواردی که زوجین یا یکی از آنها قادر به تولید مثل نیست, نباید بهانه ای برای نادیده گرفتن اصول اخلاقی و فرزنددار شدن از طریق راههای غیر طبیعی یا خارج از ازدواج فراهم سازد. لقاح خارج از رحم و سایر روشهای باروری مصنوعی از اموری است که به وسیله دانشمندان غربی در قرن اخیر به طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تولد " لوئیز براون " در سال 1978 نتیجه مثبت این تحقیقات بود. در این مقاله با استفاده از نظر فقها, دیدگاه دین اسلام در مورد باروری مصنوعی, مبتنی بر فقه امامیه از نظر جواز یا حرمت, نسب, ارث و ازدواج مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله جنبه های مختلف این موضوع را تبیین و بعضی از مسائل مورد نزاع در این رابطه را آشکار می سازد. ملاک حلیت و حرمت در تلقیح مصنوعی بر طبق نظر اکثر فقهای اسلامی بستگی به وجود یا عدم وجود رابطه صحیح یا غیر شرعی بین زن و مرد است. در عین حال فرزند متولد شده از اسپرم مرد و تخمک زن فاقد رابطه زوجیت, دارای حقوقی از نظر نسب, ارث, نفقه و غیره است.
واژههای کلیدی: ارث، باروری مصنوعی، لقاح خارج از رحم، جنین، نسب