عنوان
بازشناسی بازی دیجیتال از قماربازی دیجیتال (مطالعه فقهی–حقوقی)
نویسنده
ناشر
سومین کنفرانس ملی بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها، سال 1396.
تاریخ نشر
1396
توضیح
اگرچه بازی به عنوان بخشی از صنعت سرگرمی، عمدتا در حوزه های اقتصادی و فرهنگی موردمطالعه و بررسی قرار میگیرد و در هیچیک از متون قانونی و منابع فقهی بحث مستقلی در خصوص بازی مشاهده نمیشود، لکن هم در قانون و هم در فقه بحث بازی و احکام آن عمدتا در باب قمار یا قمار بازی موردتوجه قانون گزان و فقها قرارگرفته است. مهمترین دغدغه فقه و حقوق در بحث بازی اوصاف و شرایطی است که بازی را به عنوان یک عمل مجاز و مشروع به قمار بازی به عنوان یک عمل غیرقانونی و نامشروع تبدیل میسازد. قماری شدن بازی هم به لحاظ شرعی حرام و هم به لحاظ حقوقی جرم محسوب میشود و درنتیجه تمام توافقات و معاملات مرتبط با قمار باطل و عایدات حاصل از آن نیز نامشروع میگردد. این حکم در خصوص هر آنچه تحت عنوان بازی و سرگرمی قرار میگیرد، صادق است؛ بنابراین شیوه و ابزار موضوعیت نداشته و تمام انواع بازی ها و سرگرمی ها ازجمله بازی های رایانه ای ممکن است مشمول تعریف قمار واقع گردند. امروزه فضای مجازی زمینه ظهور نسل جدیدی از بازی های رایانه ای تحت عنوان (بازیهای دیجیتال) فراهم آورده که به خاطر ویژگی های خاص آن، بار دیگر مقوله بازی را در فقه و حقوق مطرح و مطالعه و تحقیق پیرامون آن را ضروری ساخته است. پژوهش حاضر سعی دارد بحث مشروعیت و قانونی بودن بازیهای دیجیتال را به عنوان یک پدیده نوظهور، از منظر فقه و حقوق ایران موردبررسی قرار دهد.
واژههای کلیدی: بازیهای رایانه ای، بازیهای دیجیتال، قمار، قمار اینترنتی