عنوان
بررسی حکم سقط جنین از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی
نویسنده
اصطلاحنامه
اخلاق پزشکی (Medical Ethics) | پزشکی (Medicine) | سقط جنین -- ایران (Miscarriage -- Iran) | سقط جنین (فقه) | سقط جنین عمدی -- جنبه های اخلاقی (Abortion -- Moral and ethical aspects) | سقط جنین عمدی -- قوانین و مقررات -- ایران (Abortion -- Law and legislation -- Iran) | سقط جنین عمدی (فقه) (Abortion (Islamic law)) | فقه مذاهب اسلامی
ناشر
فصلنامه زنان مامائی و نازایی ایران، سال 1390، شماره 8، ص.: 55-64.
تاریخ نشر
1390
توضیح
یکی از مسائلی که فراروی اخلاق و پزشکی است, مساله سقط جنین می باشد. با توجه به این که جنین از زمان پیدایش تا تکامل نهایی خود دو مرحله را طی می کند که در مرحله اول فاقد روح است و در مرحله دوم دارای روح می شود, گروهی از فقها با استناد به دلایلی معتقدند سقط نمودن جنینی که دارای روح است از نظر اخلاقی به هیچ وجه جایز نیست. اما از نظر عقلی و از دیدگاه علم پزشکی, سقط کردن جنینی که تولدش منجر به مرگ مادر و پدید آمدن عوارض شدید جسمانی برای او شود به طوری که ادامه زندگی سخت و مشکل شود و همچنین جنینی که به انواع و اقسام ناهنجاری ها مبتلا است و اگر به دنیا بیاید فقط زندگی حیوانی خواهد داشت و فاقد هر گونه شعور و ادراک خواهد بود و صرف هزینه های گزاف برای او نیز بی فایده باشد, جایز است. در کشاکش بین اخلاق و ضرر و زیان های حاصله متعدد, تکلیف چیست؟ آیا سقط جنین در هر شرایطی خلاف اخلاق است و مشمول حکم حرمت است؟ اصولا چه نوع سقطی خلاف اخلاق است؟ در تعارض میان زندگی مادر و زندگی جنین, تکلیف چیست؟ آیا سقط جنینی که با تجویز پزشک انجام گرفته قتل محسوب می شود؟در این مقاله علاوه بر پاسخ مستدل به این سوالات, به اثبات رسانده ایم که سقط جنین در هر مرحله از حیات جنین بطور مطلق حرام نیست, بلکه در شرایطی ضروری و حتی واجب می شود.
واژه های کلیدی: اخلاق، جواز، حرمت، دیه، روح، سقط جنین.