عنوان
بررسی فقهی حقوقی تجسس و موارد استثنایی آن
نویسنده
اصطلاحنامه
تجسس | جاسوسی (Espionage) | حریم خصوصی (Privacy) | دولت اسلامی | فقه (Islamic law)
ناشر
فصلنامه مبانی فقهی حقوق اسلامی، بهار و تابستان 1397، شماره 21، ص.: 77-97.
تاریخ نشر
1397
توضیح
حریم خصوصی ازجمله مفاهیم دشوار است که ارائه تعریف جامعومانع و مورد اتفاق از آن در علم حقوق وجود ندارد. در فقه امامیه نیز از این مسئله تعریف و مصطلح شرعی یا متشرعی خاصی ارائه نشده است. از منظر فقه امامیه دو نوع تجسس حرام وجود دارد: یکی تجسس در حریم خصوصی افراد که بهطور مطلق بر اساس آنچه از ادلهی احکام در فقه امامیه بیان شد، حرام است و دیگری تجسس بر ضد نظام اسلامی است که از نگاه فقه امامیه حرام است. خداوند در قرآن کریم و نیز در احادیث معصومین(ع)، تجسس و کنجکاوی در امور دیگران را نهی نموده است، حریم خصوصی افراد را محترم شمرده، تعدی به آن را تقبیح کرده است. شمول این دستورالعمل عمومی است و استثنایی در آن قید نشده است تا تجسس در امور دیگران برای عدهای جایز باشد و برای عدهای دیگر جایز نباشد. بهطور کلی از مفاد و محتوای آیات و روایات و دیگر ادله استفاده میشود که حکم حرمت جاسوسی و تجسّس دارای حد ومرز خاصی بوده و بر تمام مصادیق آن نمیتوان حکم حرمت را بار کرد. بر این اساس از دیدگاه اسلام مسلمانان دارای عزت، شأن و حرمت میباشند و کسی حق هتک آن را ندارد و اصل اولیه اجتماعی اسلام احترام به دیگران و عدم تجاوز و عدم تجسّس از آنها و درنهایت حرمت انکشاف آنچه افراد، خدا و رسول(ص) از محصول آن خشنود نمیگردند.
واژه های کلیدی: حریم خصوصی، فقه، جاسوسی، تجسس، نظام اسلامی، جایز