عنوان
بررسی فقهی و حقوقی قصاص از طریق اهدای عضو
ناشر
فصلنامه فقه و اصول، پاییز ۱۳۹۱، شماره ۹۰، ص.: ۶۵-۸۴.
تاریخ نشر
۱۳۹۱
توضیح
قابلیت اجرای کیفر قصاص نفس از طریق اهدای عضو مقوله ای بدیع و در عین حال تأثیرگذار در پاسداری از موهبت سلامت و حیات انسانی میباشد.
مشروعیت بهره گیری از این شیوه نیازمند کاوش در آرا و اندیشه های فقهی است. مشهور فقهای امامیه بر این باورند که شیوهی اجرای کیفر در قصاص نفس موضوعیت نداشته و مجازات باید به گونه ای اجرا گردد که کمترین میزان رنج را بر جانی تحمیل نماید. در مقابل؛ برخی دیگر از فقها بر این اعتقادند که برابری و مماثلت در کیفیات و شیوهی اجرای کیفر با جنایت ارتکابی شرط است. به اعتقاد این دسته از فقها، تمامیت جسمانی قاتل، پس از ارتکاب جنایت در اختیار اولیای دم قرار گرفته و ایشان در اجرای قصاص نفس با توجه به خصوصیات جنایت ارتکابی از اختیار تام برخوردار میباشند.
با پذیرش دیدگاه مشهور، لزوم مماثلت در کیفیت مجازات و جنایت ارتکابی منتفی گردیده و میتوان قصاص نفس را با بهره گیری از شیوههایی که کمترین میزان رنج را به بزهکار تحمیل مینمایند اجرا نمود. از همین جهت است که مشهور فقهای امامیه از سویی بر اجرای قصاص نفس از طریق شمشیر برنده تاکید نموده و از دیگر سو نیز شیوه های نوینی را که با معیار ارائه گردیده مطابق میباشد؛ مورد پذیرش قرار دادهاند. بنابراین به نظر میرسد بتوان در اجرای کیفر قصاص نفس از شیوهی اهدای عضو نیز بهره برد.
واژههای کلیدی: جنایت، قصاص نفس، اهدای عضو، اولیای دم، مماثلت.