عنوان
تأثیر درمان عیوب نکاح بر حق فسخ
نویسنده
اصطلاحنامه
انحلال نکاح | عیوب (Defects) | فسخ ازدواج (Marriage Dissolution)
ناشر
فصلنامه پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی، سال 1394، شماره 40، ص.: 31-50.
تاریخ نشر
1394
توضیح
چکیده فارسی:حق فسخ نکاح از جمله حقوقی است که قانون مدنی به پیروی از فقه امامیه, برای زوجین در نظر گرفته است و هر یک از زوجین به استناد وجود عیب در طرف مقابل می تواند عقد نکاح را منحل سازد. البته امروزه با پیشرفت های پزشکی برخی از عیوب موجب فسخ نکاح, قابل درمانند و فرد پس از درمان بهبودی خود را باز می یابد ولی پرسشی که مطرح می شود این است که آیا پس از درمان عیب یا بیماری, حق فسخی که قبل از درمان برای طرف مقابل به وجود آمده است از بین می رود یا نه؟در پاسخ به این پرسش دو دیدگاه متعارض وجود دارد؛ دیدگاه غالب درمیان فقیهان متقدم امامیه که از شهرت نیز برخوردار است و درمان را مسقط حق فسخ نمی داند, بر بقای حق فسخ حتی پس از درمان تاکید می کند. در مقابل برخی از فقیهان معاصر و حتی برخی از فقیهان متقدم نیز معتقدند که با از بین رفتن بیماری و یا عیب, ضرر ناشی از آن نیز از بین می رود و دلیلی برای بقای حق فسخ وجود نخواهد داشت. این نوشتار به بررسی دو دیدگاه گفته شده می پردازد و درستی هر یک از این دو دیدگاه را با نگاهی به وضع قانون مدنی به نقد می کشد. چکیده عربی:لا شک أن حق الفسخ النکاح من الحقوق التی فرضها القانون المدنی للزوجین تبعاً لفقه الإمامیة, و بناءً علی ذلک, کلّ من الزوجین یستطیع أن یفسخ النکاح مستنداً بوجود العیب فی الطرف الآخر. و لکن الیومَ یمکن علاج بعض عیوب النکاح بتقدم الصلوم الطیبة و تظورها. و السؤال: أیسقط حق الفسخ بعد علاج العیب او المرض أم یبقی هذا الحقّ؟ و اجابة السؤال فی رأیین متعارضین؛ الأول: یعتقد أکثر فقهاء الامامیة المتقدمین بأنه لا یسقط حقُّ الفسخ بعد علاج العیب و یؤکدون علی بقاء حق الفسخ بعد العلاج أیضاً. و الثانی: أنَّ بعضاً من الفقهاء المعاصرین و بعض القدامی یُصرّحون بأنه لا یبقی الفسخ بعد علاج العیب لن یوجَدَ دلیلً علی بقاء حق الفسخ. هذه المقالة تُعالج عن دراسة الرأیین و بالنظر إلی القانون المدنی تنتقد کُلّاً منهما.
واژههای کلیدی: عیوب نکاح، انحلال نکاح، حق فسخ، درمان عیوب،