عنوان
تأملی در لزوم عده بر مطلقه عقیم
نویسنده
اصطلاحنامه
زنان مطلقه (Divorced women) | طلاق (فقه) (Divorce (Islamic law)) | عده (Eddeh) | عقیم
ناشر
فصلنامه پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده، سال 1399، شماره 34، ص.: 27-45.
تاریخ نشر
1399
توضیح
در نظام حقوقی اسلام وقوع طلاق آثار متعددی را برای مطلّق و مطلّقه ایجاد میکند که یکی از این آثار، لزوم عدّه نگهداشتن برای برخی از مطلّقههاست. مشهور فقها با استناد به آیات و روایات مربوطه برای سه گروه از مطلّقهها (مطلّقه نابالغ، مطلّقه یائسه و مطلّقه غیر مدخولبها) حکم به عدم لزوم عدّه دادهاند. یکی از مسائل چالشی و قابل بحث دراینمورد، لزوم عدّه بر مطلّقههایی است که بنابر نظر پزشکان متخصص، عقیم قطعی هستند. این مسئله ازجمله مسائل جدیدی است که حکم آن در متون فقهی، بهطور مبسوط مورد بحث قرار نگرفته است؛ مگر برخی از فقها که بهطور گذرا اصل مسئله اشاره کردهاند. پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این سؤال که آیا زنان مطلّقه عقیم عدّه دارند، بهروش تحلیلی- توصیفی انجام شد. با بررسی انجام شده در منابع مربوطه، پژوهشی که موضوع مطالعه حاضر در آن بررسی شده باشد، یافت نشد. با تحلیل و بررسی ادلّه مربوط به لزوم عدّه و آرای فقها دراینمورد، این نتیجه حاصل شد که هیچ دلیل روشنی بر لزوم رعایت عدّه بر مطلّقههای عقیم وجود ندارد، بلکه مستفاد از ادلّه، عدم لزوم عدّه بر آنان است.
واژه های کلیدی: طلاق، عده زنان، مطلقه عقیم، لزوم عده