عنوان
تحلیل جایگاه مقاصد شریعت در مشروعیت باروریهای پزشکی
نویسنده
ناشر
فصلنامه قرآن و طب، تابستان 1399، شماره 17، ص.: 70-76.
تاریخ نشر
1399
توضیح
هدف: مساله ناباروری یکی از پدیده هایی است که برای برخی ازخانواده ها به عنوان معضل اساسی مطرح شده است؛ اما علم پزشکی برای رفع این مشکل چاره اندیشی هایی کرده است که با توجه به پیروی عموم مردم از احکام اسلامی، مشروعیت داشتن این اعمال ضروری است. فقها در این باره نظرات گوناگونی بیان کرده اند اما در این میان آنچه که مورد بحث قرار نگرفته است، جایگاه و تاثیر مقاصد شریعت و آیات مُبیّن مقاصد در مشروعیت باروری های پزشکی است. بر این اساس پرسش اصلی پژوهش عبارت است از اینکه » مقاصد شریعت چه تاثیری در مشروعیت باروری های پزشکی دارد؟«. هدف پژوهش تحلیل جایگاه مقاصد شریعت در مشروعیت باروری پزشکی می باشد. مواد و روشها : این پژوهش با روش مطالعات کتابخانه ای و به شیوه توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است که با مراجعه به متون قرآنی و روایی و علمی اطلاعات لازم به دست آمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: یافته های تحقیق نشان میدهد که آیات شریفه ای همچون «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً...» (روم: 21 ) و سایر ادله مُبیّن مقاصد شریعت این مهم را به خوبی بیان می نمایند که حفظ کانون خانواده و پیوستگی و محبت بین زوجین از مقاصد اصلی تشریع ازدواج درنظر شارع مقدس بوده است لذا افعال و رفتارهایی همچون باروری های پزشکی که همسو با این مقصد شریعت قرار گیرد دارای مشروعیت است. نتیجه گیری: بر پایه آنچه تاکنون آوردیم، فرزندی که از راه باروری مصنوعی پدید می آید، در همه صورتهای یاد شده، پاک است و صاحبان آن دو جز نخستین، یعنی اسپرم و اوول، پدر و مادر او هستند و او دارای همه حقوق و تکالیفی است که هر فرزند دیگر دارد، خواه یکی از دو صاحب آن اجزای نخستین یا هر دو، شناخته و معین باشند و خواه ناشناخته و نامعین.
واژههای کلیدی: آیات مبُیّن مقاصد شریعت، مقاصد شریعت، باروری پزشکی، تلقیح مصنوعی، روشهای پیشرفته کمکی تولید مثل.