فصلنامه فقه اهل بیت، تابستان 1376، شماره 10، ص.: 147-167.
تاریخ نشر
1376
توضیح
نه قسم یاد شده ، مربوط به یک نوع از تلقیح است و نوع دیگر آن نیز خود دارای صورتهای متفاوتی است:
صورت اول: گرفتن نطفه زن و شوهر و قراردادن آن در رحم همان زن یا همسر دیگر آن مرد و یا در رحم کنیز او. دلیلی بر حرمت هیچ یک از فرضهای این صورت نداریم و لذا با شک در حرمت آنها، اصل برائت جاری می شود. البته تنها در مورد خود این فروض، برائت جار ی میشود. ولی گاهی این عمل به جهت حرمت مقدمات آن حرام می شود.