عنوان
تولید و استفاده از سلاح های کشتار جمعی از دیدگاه فقه اسلامی (به عنوان مشابه لینک شده است)
نویسنده
اصطلاحنامه
سلاح های کشتار جمعی (Weapons of mass destruction) | سلاح های کشتار جمعی (فقه) (Weapons of mass destruction (Islamic law)) | سلاح های هسته ای -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Nuclear weapons -- Religious aspects -- Islam) | سلاح های هسته ای (Nuclear Weapons) | سلاح های هسته ای (فقه) (Nuclear weapons (Islamic law)) | فقه اسلامی
ناشر
فصلنامه حقوق اسلامی، زمستان 1392، شماره 39، ص.: 7-34.
تاریخ نشر
1392
توضیح
این نوشتار در پی اثبات تحریم ساخت و استفاده از سلاح های کشتار جمعی (اتمی، میکروبی هسته ای) از دیدگاه فقه و اجتهاد است. نخست بیان شده که منظور از سلاح های کشتار جمعی سلاح هایی است که قدرت تخریب فوق العاده دارد و علاوه بـر نظامیان افراد غیر نظامی را مورد اصابت قرار میدهد آن گاه به دلیل عقل و برخی از آیات قرآن کریم و روایات ،شریف، استدلال شده است و نتیجه ای که حاصل شده این است که حتی در فرضی که دشمن دارای چنین سلاحی است و از آن استفاده هم بنماید، اسلام اجازه استفاده از چنین سلاحی را در جنگ نمی دهد. در این مقاله این مطلب به خوبی واضح و روشن گردیده که دین اسلام هرگز موافق با این نیست که مسلمانان هر عملی را که دشمنان و کفار در جنگ با آنان انجام میدهند، مرتکب شوند، از این رو؛ برای نمونه اگر کفار اسرای مسلمانان را به قتل برسانند و یا آنان را مثله نمایند، هیچ گاه اسلام اجازه مقابله به مثل در چنین مواردی را نمی دهد.
واژههای کلیدی: سلاحهای کشتار جمعی، مقابله به مثل، تقویت تسلیحاتی مسلمانان، استفاده از سم در جنگ، غیر نظامیان در جنگ.
*این مقاله در قالب کتابچهای با عنوان بررسی فقهی سلاحهای کشتار جمعی توسط مرکز فقهی ائمه اطهار نیز منتشر شده است.