عنوان
ثابت و متغیر در نگاه امام خمینی، علامه طباطبائی و شهید صدر
نویسنده
اصطلاحنامه
احکام شرعی (Islamic Ordrers) | اسلام (Islam) | ثابت و متغیر (Stable and Variable) | خمینی، روح اله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ۱۲۷۹ - ۱۳۶۸. (Khomeyni, Ruhollah, Leader and Founder of IRI) | صدر، سید محمد باقر، ۱۹۳۱ - ۱۹۷۹م. (Sadr, Sayyed Muhammad Baqir, 1931-1979) | طباطبائی، سید محمد حسین،۱۲۸۱- ۱۳۶۰ (Tabatabai, Sayyed Muhammad Husayn, 1903-1981) | علامه طباطبایی | نظریه (Theory (Philosophy))
ناشر
ماهنامه کیهان اندیشه، اردیبهشت ۱۳۷۶، شماره ۷۱، ص.: ۲۸-۳۸.
تاریخ نشر
۱۳۷۶
توضیح
سؤالی که نزد شهید صدر مطرح بوده این است که:اسلام چگونه اصول و مبادی خود در قانونگذاری(-نظام اقتصادی و یا سیاسی)را شایسته برای همه عصرها قرار داده است؟در حالی که بشر در هر عصری برای فائق آمدن بر مشکلاتی که با آن مواجه میشود، راه حلهای جدیدی اتخاذ میکند. از اینرو، برای امام در حقیقت این سؤال مطرح بوده که:در عصر کنونی، اسلام چگونه به اداره دنیای روابط پیچیده اقتصادی و سیاسی میپردازد؟2-3-5-کدام سؤال دقیقتر است؟با توجه به چند نکته به دست میآید که سؤال طرح شده نزد امام، جهت نظریهپردازی در زمینه ثابت و متغیر، متناسبتر، کارآمدتر و دقیقتر بوده است. به هر حال اگرنظریه حضرت امام را ملاک قرار دادیم، بر اساس این نظریه، باید بینیم:آیا اگر روابط حاکم بر جهان، مثلا نیازی را پیش روی ما نهاد این نیاز واقعی است یا نه؟همچنین آنچه شهید صدر مطرح کره که باید راهحلهای اسلامی برگرفته از اهداف و جهتگیریهای اسلامی را در پیش گرفت، درست و استفاده از این هدفها و جهتگیریها، بر اساس نظر امام معنی دیگری پیدا میکند و آن اینکه این هدفها، مناطهای شرعیای میشوند که در واقع موضوعات شرعی هستند و در سایه زمان و مکان یک موضوع مناطی را از دست میدهد و مناط دیگری را پیدا میکند و در نتیجه موضوع دیگری میشود. 6-3-2-روش بحث در هر یک از نظریهها:1-6-3-2-علامه طباطبایی به خاطر غالب بودن بعد فلسفیاش، روشی فلسفی گونه در بحث از ثبات و تغیر در پیش میگیرد وی جهت تعیین موارد ثبات، ملاک را طبیعی انسان قرار میدهد و میگوید:مقررات ثابت مقرراتی است که در وضع آنها واقعیت انسان طبیعی در نظر گرفته شده است."