عنوان
جایگاه حقوقی محیط زیست در بینش امانتمدار اسلام و نگرش تمامیتخواه غرب
نویسنده
اصطلاحنامه
تخریب محیط زیست (Environmental Deterioration) | تمامیت خواهی (Totalitarianism) | حقوق بین الملل محیط زیست (Environmental law, International) | حقوق محیط زیست (Environmental law) | طبیعت -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Nature -- Religious aspects -- Islam) | طبیعت (Nature) | فلسفه (Philosophy) | محیط زیست -- جنبه های مذهبی -- اسلام
ناشر
فصلنامۀ پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، بهار 1394، شماره 1، ص.: 135-158.
تاریخ نشر
1394
توضیح
دیدگاه سلطهگری و چیرگی بر طبیعت با وقوع رنسانس جان گرفته و مورد اهتمام بسیاری از روشنفکران غربی قرار گرفت. نگاه تمامیت خواهانهای که محور آن بر حذف خداوند از صحنهی طبیعت و تکیه بر انسان محوری استوار بود. اندیشهی رم که مظهر آن ارسطو بود با رسوخ در مجامع دینی مسیحی و یهودی آنها را تحت تأثیر خود قرار داد تا جایی که دانشمندانی چون «ام وایت» به این نتیجه رسیدند که سرمنشأ تخریب محیطزیست اندیشههای دینی است. این اندیشهی القائی در حالی مطرح شد که بسیاری از پیروان آیین یهود و مسیح که از مکتب فکری کلیسایی «یونانی - هلنیستی» تبعیت میکردند با برداشت انسانمحورانه و چیرهجویانه نسبت به طبیعت مخالف بودند. در مقابل اندیشهی ناب اسلامی که از قرآن و وحی سرچشمه میگرفت، از ابتدا نسبت به طبیعت نگاه احترامآمیز داشته و با اعتقاد به خدا محوری در طبیعت، همواره محیطزیست را به عنوان امانت نزد بندگان تلقی نموده و امر به استفادهی صحیح از مواهب طبیعی مینماید و تعلق محیطزیست به همهی اعصار و نسلها را یادآور و از هر گونه تخریب و ویرانگری ناشی از سودجویی و انسانمحوری نسبت به طبیعت منع مینماید.
واژههای کلیدی: محیطزیست، حق بر محیط زیست، مبانی حقوق زیستی، بینش خدا محوری، رویکرد تمامیت خواهی.