عنوان
حاملگی های چند قلویی و بررسی تطبیقی جواز کاهش جنین در آئین یهود و دین مبین اسلام
نویسنده
اصطلاحنامه
بارورسازی آزمایشگاهی (Fertilization in Vitro) | باروری (Fertility) | بررسی تطبیقی | سقط جنین -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Miscarriage -- Religious aspects -- Islam) | سقط جنین (Miscarriage) | سقط جنین (فقه) | سقط جنین عمدی -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Abortion -- Religious aspects -- Islam) | سقط جنین عمدی (Abortion) | سقط جنین عمدی (فقه) (Abortion (Islamic law)) | سلامت مادر (Maternal Health)
ناشر
فصلنامه فقه پزشکی، سال 1392، شماره 13-14، ص.: 123-156.
تاریخ نشر
1392
توضیح
پیش زمینه و هدف: بیشتر حاملگیهای چندقلویی ناشی از لقاح آزمایشگاهی یا دارو درمانی است. «کاهش انتخابی بارداری» یک روش پزشکی برای کاهش بارداریهای متعدد است. در چنین مواردی، یک یا چند جنین سالم، قربانی به حداکثر رساندن شانس بقای دیگر جنینها یا مادر میشود. صرف نظر از نگرشهای مختلف اخلاقی به کاهش جنین، این مسأله در حوزه دینی نیز مورد پژوهش قرار گرفتهاست. آیین یهود و اسلام به واسطه برخورداری از دستگاه فقهی مستحکم، با دقت بیشتری آن را بررسی کرده، دیدگاههای مختلفی را در این مورد ابراز کردهاند. در این پژوهش بر آن هستیم تا در مقایسهای تطبیقی، کاهش جنین را از نظر یهود و اسلام مورد واکاوی قرار دهیم.
مواد و روش کار: این پژوهش به صورت تحلیلی - توصیفی انجام و اطلاعات آن با روش کتابخانهای جمعآوری شده است. پس از توضیح مفاهیم و مبانی، به واکاوی متون فقهی اسلام و شریعت یهود پرداخته میشود.
یافتهها: صرف نظر از جنبههای علمی کاهش جنین، عالمان دینی در اسلام و یهود بر این نظر اتفاق دارند که کاهش جنین، قتل به حساب نمیآیند؛ با این وجود، رویان انسانی از زمان استقرار در رحم، سزاوار درجهای از احترام است. کاهش جنین جز به هنگام ضرورت جایز نیست. منظور از این ضرورت، به خطر افتادن جان یا سلامت مادر یا دیگر جنینها است و شامل ضرورتهای ناشی از تأثیر عوامل اجتماعی و اقتصادی نمیشود.
واژه های کلیدی: حاملگی، چند قلوزایی، حاملگی چند قلویی، کاهش جنین.