عنوان
حکم نقاشی و مجسمه سازی از نگاه شریعت
نویسنده
ناشر
فصلنامه فقه اهل بیت، زمستان ۱۳۷۷، شماره ۱۶، ص.: ۵۵-۱۰۷.
تاریخ نشر
۱۳۷۷
توضیح
تصاویر بردو گونه اند:
تصاویر برجسته (مجسمه) و تصاویر غیربرجسته (نقاشی)
و هریک از آن دو نیز یا مربوط به جانداران است یا غیر جانداران . دو قسم از چهار قسم مذکور - یعنی تصویر چیزهای فاقد روح - برجسته باشد یا غیر برجسته، بدون اشکال جایز است. دلیل جواز صحیحه ء زراره از امام باقر(ع) است: لا باس بتماثیل الشجر، تصویر درخت اشکالی ندارد.(1) روایات دیگری نیز براین مدعا دلالت دارند. افزون بر روایات، سیره ء قطعی و عملی مسلمانان که از دوران ما، تازمان معصوم(ع) استمرار داشته بر«جواز» تصویر درختان، میوه ها، کوه ها، رودخانه ها، باغ ها و نظایر آنها بدون هیچ مخالفتی دلالت دارد. محل بحث تصویر برجسته و غیر برجسته ء جانداران است که آن را دراین نوشتار پی می گیریم.