عنوان
خاستگاه وجودی حقوق طبیعی از نظر توماس آکویناس و حقوق فطری نزد فقهای امامیه
نویسنده
اصطلاحنامه
حقوق طبیعی (Natural law) | حقوق فطری | عقل (Reason) | فلسفه حقوق (Philosophy of Law)
ناشر
فصلنامه پژوهش های هستیشناختی، بهار و تابستان 1394، شماره 7، ص.: 59-81.
تاریخ نشر
1394
توضیح
از مسائل فلسفه حقوق, شناخت قواعد حقوقی است. مکاتب مختلفی برای شناخت قواعد حقوقی و دست یافتن به منشأ و اصل حق به وجود آمده است. از جمله مکتب حقوق طبیعی یا حقوق فطری است. «منشأ و خاستگاه حق» در اصطلاح دانش فلسفه حقوق, تعیین محل پیدایش حق و بر اساس آن, تعیین دلیل اعتبار یک حق است. در نگرش الهی از آنجا که همه هستی از آن خداست,هر حقی به خودی خود ثابت نمی شود. در اصل همه حقوق از آن خداست از آنجایی که انسان در نظام وجودی, جایگاه خاصی دارد حقوق او نیز - اگر به مقضای انسان بودنش دارای آن ها باشد- خاستگاهی وجودی دارد. بر این پایه, در این مقاله سعی بر آن است که با تبیین نظریه حقوق طبیعی از دیدگاه توماس آکویناس و حقوق فطری از دیدگاه فقه امامیه, امکان شناسایی خاستگاه این حقوق که در چارچوب دین به وجود آمده است, فراهم گردد. پس پرسش اصلی تحقیق نسبت بین عوالم وجودی است با حقی که انسان آن را با عقل در خویش می یابد. از جمله دستاوردهای این پژوهش این است که هم آکویناس و هم فقهای شیعه حق طبیعی و فطری را دارای سرمنشاء وجودی می دانند که همان علم الهی است البته تفاوت هایی در بین این دو هست که بیشتر ریشه در تفاوت های اسلام و مسیحیت دارد, و الا در نگرش خدامحورانه حق طبیعی یا فطری باید برآمده از امری وجودی و واقعی باشد و امری صرفا اعتباری نباید باشد.
واژه های کلیدی: خاستگاه، حقوق فطری، حقوق طبیعی، عقل، آکویناس، فقهای امامیه.