عنوان
شواهدی بر پاکی ذاتی انسان
نویسنده
ناشر
فصلنامه فقه، بهار و تابستان 1375، شماره 7 و 8، ص.: 167-216.
تاریخ نشر
1375
توضیح
"نتیجه: این که ما از بابهای گوناگون فقه چنین استنباط کردیم که پاکی اهل کتاب, مسأله ای بوده که در کلمات فقهای گذشته و روایات اهل بیت, مفروغ عنه فرض شده است و روایت صریحی هم که دلالت بر ناپاکی آنان بکند, نداشتیم, پس پاکی فقهی آنان, یقینی و غیر قابل شک است و در روایات هیچ گونه ناسازگاری وجود ندارد, بلکه دسته ای دسته دیگر را تفسیر می کند و معلوم می شود که روایات باز دارنده از غذا, نیم خورده و… کراهت را می گفته اند. )89 با توجه به این مقدمه که: از صدر اسلام و پیش از آن, تا زمان حاضر, زن به طور معمول مدیر داخلی خانه بوده و کارهایی مانند پخت و پز, شست و شوی لباس و ظرف و غذا دادن به بچه ها و… به عهده او قرار داشته و اگر زنی نجس باشد تمام خانه و زندگی را نجس می کند, وقتی ازدواج با اهل کتاب جایز شد, به ملازمه, پاکی آنان هم معلوم می شود. حکم فرزندان کافران و مشرکان گفتیم, هیچ گونه دلیل بی اشکالی بر نجس بودن هیچ انسانی اقامه نشده است, بلکه برعکس, دلیلهای فراوانی بر پاکی اهل کتاب و دلیلهای کم تری برپاکی کافران غیر اهل کتاب, یافت شد, ولی صرف نظر از تمام بحثها, اگر فرض کنیم تمامی دلیلهای نجس بودن کافران و مشرکان, تمام باشد و هیچ دلیلی بر پاکی آنان وجود نداشته باشد, باز نمی توان حکم به نجس بودن فرزندان کافران و مشرکان کرد, چون صدق عنوان کافر, اهل کتاب, مشرک, مسلمان و… در صورتی است که شخص عاقل بالغ, خود یکی از این راهها را برگزیند, در حالی که کودک و نابالغ, شرط اختیار و گزینش را ندارد, پس کودک, نه مسلمان است و نه مشرک."
واژه های کلیدی: اهل کتاب، روایات، زن، ازدواج، غسل، مشرک، ازدواج با اهل کتاب، انسان، یهودی.