عنوان
فلسفه قاعده مقابله با خسارت
نویسنده
اصطلاحنامه
اثبات گرایی (Positivism) | اثبات گرایی حقوقی (Legal positivism) | اصالت (Originality) | اصالت اجتماع | اصالت فرد | پوزیتیویسم (Positivisme) | تسبیب (فقه) (Causation (Islamic law)) | تفسیر (Criticism, interpretation, etc) | خسارت (فقه) (Damages (Islamic law)) | فایده گرایی (Utilitarianism) | فردگرایی (Individualism) | فضیلت (Virtue) | فلسفه حقوق (Philosophy of Law) | قاعده اقدام (Eqdam formule (Islamic law)) | قاعده تفسیر به نفع متهم | قاعده لاضرر (Lazarar formula (Islamic law)) | قانون مقابله به مثل (Lex talionis) | مکاتب حقوقی
ناشر
فصلنامه تحقیقات حقوقی، بهار 1391، شماره 57، ص.: 451-494.
تاریخ نشر
1391
توضیح
فلسفه حقوقی مقابله با خسارت چیست و بر اساس کدام یک از تئوری های «مبتنی بر اصول», «فایده گرایی», «مبتنی بر قاعده مطلق», «مبتنی بر فضیلت», «حقوق طبیعی», «پوزیتوسیم», «ر آلیسم» و «مکتب حقوق به مثابه تفسیر» قابل توجیه است؟این مقاله ضمن توصیف کوتاهی از قاعده مقابله با خسارت و اشاره به مسائل حقوقی که نویسندگان محترم در طول دو دهه گذشته حول آن اظهار نظر فرموده اند, درصد اثبات این مطلب است که قاعده مقابله با خسارت بر اساس فایده گرایی اقتصادی بنا شده و با سایر مکاتب حقوقی نیز هماهنگ است و یا حداقل تضادی ندارد. به نظر می رسد, قواعد غیر موضوعه فراوانی را نمی توان پیدا نمود که از دیدگاه مکاتب مختلف فلسفی موجود, وجاهتی همانند قاعده مقابله با خسارت داشته باشد. اگر این ادعاها ثابت شود در پذیرش یا نهادینه کردن چنین قاعده ای, توسط قانون گذار و قضات, نباید تردید جدی روا داشت.
واژههای کلیدی: مقابله با خسارت، فلسفه حقوق، مکاتب حقوقی، فایدهگرایی، فضیلت، پوزیتوسیم، تفسیر، اقدام، لاضرر، تسبیب، اصالت فرد، اصالت اجتماع