عنوان
فهم خوانش فقهای شیعه از محدوده اختیارات فقیه؛ مطالعه موردی ملأ احمد نراقی، صاحب جواهر و امام خمینی (ره)
نویسنده
اصطلاحنامه
امام خمینی (Imam Khomeini) | امور حسبی (Probate law and practice) | خمینی، روح اله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ۱۲۷۹ - ۱۳۶۸. (Khomeyni, Ruhollah, Leader and Founder of IRI) | صاحب جواهر، محمد حسن بن باقر، ۱۲۰۰؟ - ۱۲۶۶ق. | فقه مقاصدی (Maqāṣid (Islamic law)) | فقیهان شیعه (Faqihs, Shiite) | مصلحت (فقه) | نراقی، احمد بن محمد مهدی، ۱۱۸۵ - ۱۲۴۵ق. (Naraqi, Ahmad ibn Mohammad Mahdi) | ولایت فقیه (Wilāyat al-faqīh) | ولایت مطلقه (Absolute Authority)
ناشر
فصلنامه مطالعات سیاسی، بهار ۱۳۹۸، شماره ۴۳، ص.: ۱-۲۰.
تاریخ نشر
۱۳۹۸
توضیح
در مورد گستره اختیارات فقیه و ولی فقیه اختلاف در میان فقیهان موافق نظریه ولایت فقیه وجود دارد. در نتیجه با این پرسش روبرو هستیم که، سه فقیه تقریباً معاصر، یعنی صاحب جواهر، ملااحمد نراقی و امام خمینی(ره) از حدود و دامنه اختیارات فقیه و ولی فقیه چه نوع خوانش هایی داشتهاند؟ هر سه فقیه مذکور با توجه به مبانی فقهی خود و با بهره گیری از ادله عقلی و نقلی، فقیه و ولی فقیه را جانشین پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) در تمام عرصههای حکومتی و سیاسی دانسته و او را همسان ایشان در لزوم اطاعت، ولایت و حکومت میدانند. این نوشته در باره فهم خوانش های فقهای سه گانه مذکور از مسأله حدود و اختیارات فقیه و ولی فقیه در عصر غیبت است. بررسیهای پژوهش حاضر نشان میدهد که ملأ احمد نراقی باسود جستن از ضرورت اداره جوامع اسلامی در همه زمان ها و لزوم برخورداری جوامع از نظم و نظام اجتماعی جهت تمشیت امور و همچنین با به بهره گری از اجماع فقهای شیعه، به اختیارات وسیع فقیه در عصر غیبت میرسد؛ صاحب جواهر نیز پس از ایشان ولایت فقیه را ضروری مذهب دانسته و معلقد است که رستگاری جامعه اسلامی جز در سایه حکومت فقیه میسر نمیشود. بنابراین دایره حکومت فقیه گسترده بوده و هرگز در امورحسبیه ی مربوط به صغار و مجانین محدود نمیشود. امام خمینی(ره) نیز بر اساس مبانی کلامی خود ولایت فقیه را در ادامه ولایت ائمه دانسته، آن را امری میداند که تصورش موجبِ تصدیقش میشود و بر این اساس دایره ولایت فقیه را بر اساس مصلحت جامعه اسلامی محدود در چاچوب احکام فرعی فقیهی ندانسته و به اطلاق ولایت میرسد.
واژههای کلیدی: فقیه، ولایت فقیه، امورعامه، امور حسبیه، ولایت مطلقه، مصلحت.