عنوان
مبانی فقهی لزوم صیانت از آثار تاریخی
نویسنده
ناشر
فصلنامه پژوهشهای تاریخی دوره جدید، تابستان 1396، شماره 2، ص.: 181-200.
تاریخ نشر
1396
توضیح
هر اثر و میراث تاریخی در روزگاری پدیدهای بوده که تاکنون ماندگار شدهاست. براین اساس مکاتبهها، تعهدنامهها، لوحها، مجسمهها، نقشها، نشانهها، بناها و مانند این را میتوان تاریخ عینی یا ماندگار، در برابر تاریخ علمی، نامید. تاریخ عینی و ماندگار پلهای ارتباط دیروز و امروزند. این گفتار با روش توصیفی و تاریخی و بر پایه اسناد و منابع کتابخانهای، به دنبال مطالعه درباره مبانی دینی و اسلامیِ صیانت از تاریخ عینی، یعنی آثار و ابنیه تاریخی، است. مضمون آیات و روایات و اخبار آن است که دیانت اسلام به هر دو مفهوم تاریخ علمی و تاریخ عینی اهتمام بسیاری داشتهاست.
مبانی دهگانه مهم و مؤثر فقهی در لزوم و ضرورت صیانت از میراث تاریخی عبارتاند از: سنت کتابت و روایت، جایگاه گردشگری و سیر علمی در اسلام، سیره سلف صالح در صیانت از آثار تاریخی برجایمانده از پادشاهان، لازمه امر به تأسی بر سنت اولیاء، آثار اجتماعی و تاریخی سنت زیارت و تبرک، مواجهه عملی فقها با تصاویر و پیکرهای برجامانده از ماقبل اسلام، اقتضای عملی سنت وقف و نیز شأن ذاتی مسجد و معبد در اسلام مبانی. به نظر میرسد بر همین اساس بود که پیامبر(ص) و اصحاب برگزیده ایشان و فقهای گذشته، به جز بتها، به تخریب و انهدام هیچ اثر تاریخی دستور ندادند؛ حتی سکههای منقوش ایرانی و رومی دهها سال نقد رایج مکه، مدینه، عراق، مصر و شام بود؛ بنابراین اگر ضرورت حفظ، انتقال، ازدیاد و بهرهمندی از آثار نیاکان را تفسیری پذیرفتنی از مفهوم پیشرفت بدانیم، این گفتار درصدد نشاندادن پیوند مبانی و سنتهای اسلامی با مفهوم توسعه و پیشرفت نیز هست.
واژههای کلیدی: تاریخ اسلام، اثر تاریخی، ایوان کسری، وقف، مسجد، زیارت، فقه