عنوان
مبانی قانونگذاری در مکتب لیبرالیسم و مذهب امامیه
نویسنده
ناشر
فصلنامه پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، بهار 1396، شماره 11، ص.: 57-84.
تاریخ نشر
1396
توضیح
مبنای قانونگذاری بر اساس مکتب لیبرالیسم، بر پایه مبانی فلسفی و اصول و ارزشهای آن تعیّن مییابد. فردگرایی، آزادی، تکثرگرایی، مدارا، لائیسیته و خویشمالکی بنیانهای این مبنا به شمار میروند. فرد به عنوان مرکز و مبدا، مالک خویش است و آزاد است تا ارزشهای خود را شخصاً مبتنی بر اراده خود تعیین نماید. بر اساس این مبانی، اصل خودآیینی در ساحت اجتماع با تکیه بر نظریه قرارداد اجتماعی، مبنای قانونگذاری لیبرالی است که البته این خودآیینیِ جمعی نباید آزادی فرد را بیجهت و بدون احتمال ورود آسیب به دیگری محدود کند. قانونگذار همچنین اجازه ورود به پهنه خصوصی را ندارد. در مذهب امامیه مبتنی بر اصول کلامی آن همچون انحصار تشریع به خداوند، جامعیت دین، خاتمیت رسول اکرم (ص) و مرجعیت فقها در عصر غیبت، یگانه قانونگذار، خداست و مبنای قانونگذاری نیز خداآیینی است. مبنای شرعی قانونگذاری زمینی در مذهب امامیه، قانونگذاری به مثابه برنامهریزی برای اجرای احکام الهی است. مبنایی که در آن هرگونه تقنین در راستای تشریع الهی صورت میپذیرد و پارلمان، در حقیقت، نه یک نهاد قانونگذار بلکه یک نهاد برنامهریز محسوب میشود. مقایسه اصول این دو مکتب، این حقیقت را روشن میسازد که تفاوت در مبانی فلسفی هر یک از این دو، به تفاوت در مبنای تقنین منجر شده است. در این میان، لیبرالیسم در مفروضات غلط و تناقضات آشکار گرفتار آمده است. مبنای قانونگذاری بر اساس مکتب لیبرالیسم، بر پایه مبانی فلسفی و اصول و ارزشهای آن تعیّن مییابد. فردگرایی، آزادی، تکثرگرایی، مدارا، لائیسیته و خویشمالکی بنیانهای این مبنا به شمار میروند. فرد به عنوان مرکز و مبدا، مالک خویش است و آزاد است تا ارزشهای خود را شخصاً مبتنی بر اراده خود تعیین نماید. بر اساس این مبانی، اصل خودآیینی در ساحت اجتماع با تکیه بر نظریه قرارداد اجتماعی، مبنای قانونگذاری لیبرالی است که البته این خودآیینیِ جمعی نباید آزادی فرد را بیجهت و بدون احتمال ورود آسیب به دیگری محدود کند. قانونگذار همچنین اجازه ورود به پهنه خصوصی را ندارد. در مذهب امامیه مبتنی بر اصول کلامی آن همچون انحصار تشریع به خداوند، جامعیت دین، خاتمیت رسول اکرم (ص) و مرجعیت فقها در عصر غیبت، یگانه قانونگذار، خداست و مبنای قانونگذاری نیز خداآیینی است. مبنای شرعی قانونگذاری زمینی در مذهب امامیه، قانونگذاری به مثابه برنامهریزی برای اجرای احکام الهی است. مبنایی که در آن هرگونه تقنین در راستای تشریع الهی صورت میپذیرد و پارلمان، در حقیقت، نه یک نهاد قانونگذار بلکه یک نهاد برنامهریز محسوب میشود. مقایسه اصول این دو مکتب، این حقیقت را روشن میسازد که تفاوت در مبانی فلسفی هر یک از این دو، به تفاوت در مبنای تقنین منجر شده است. در این میان، لیبرالیسم در مفروضات غلط و تناقضات آشکار گرفتار آمده است.
واژههای کلیدی: قانونگذاری، لیبرالیسم، فقه امامیه، خودآیینی