عنوان
مسائل مستحدثه زکات (به عنوان مشابه لینک شده است)
اصطلاحنامه
ناشر
فصلنامه فقه اهل بیت (ع)، سال 1376، شماره 10، ص.: 3-23.
تاریخ نشر
1376
توضیح
و با شرائط اقلیمی و زمانی سنجیده شده است نه اینکه حکم ابدی خدا باشد علاوه بر این، تعبیرهایی در پارهای از روایات وجود دارد که میتوان از آنها چنین برداشت کرد که علتیا حکمت وجوب زکات عبارت از تامین زندگی بی نوایان بلکه ریشه کن کردن فقر در همه ابعاد آن است؟ این مطلب قابل قبول نیست ما تابع دلیل و برهان هستیم، از کجای این روایت «عفی رسول الله عما سویذلک » میتوان فهمید که انحصار زکات در اشیاء نهگانه مقطعی بوده است نه ابدی و ارشادی بوده نه مولوی؟ از این روایت به خوبی استفاده میشود که اشیاء دیگر نیز اقتضای وجوب زکات را داشته است اما رسول خدا(ص) بنابه مصالحی که خودش میدانست از غیر از امور نهگانه وجوب زکات را برداشت، چرا برداشت ما نمیدانیم مگر ما میتوانیم به اسرار و فلسفه احکام اسلام پی ببریم، مگر ما مصالح احکام اسلام را میفهمیم؟ این روایت مانند حدیث رفع است همان طور که بزرگان در باب برائت در کتب اصولی گفتهاند که از حدیث رفع استفاده میشود که در موارد جهل و اضطرار و مانند آن اقتضای جعل حکم الهی بوده است اما بنابه عللی که احیانا ما نمیفهمیم، حکم برداشته شده است و «عفی رسول الله عما سویذلک » هم یعنی مرحله انشایی بود ولی به مرحله فعلیت نرسید، علاوه بر این، وحشت این آقایان این است که زکات، %کاستی فقرا و جامعه را برطرف نکند در حالی که وجوب خمس مکمل زکات است و آن نقصان و کاستی، با وجوب خمس برطرف میشود.
واژه های کلیدی: زکات، روایات، خمس، پول، مالیات، اسلام