عنوان
مشروعیت عملیات استشهادی از دیدگاه فقهای معاصر شیعه و اهل سنت
نویسنده
ناشر
نشریه حصون، سال 1384، شماره 5، ص.: 59-85.
تاریخ نشر
1384
توضیح
چکیده:
8 مشروعیت عملیات استشهادی الف:اقوال فقهاء معاصر شیعه علامه سید محمد حسین فضل الله در مورد حکم شرعی این نوع عملیات میگوید: «عملیات شهادتطلبانه ابزاری برای جهاد در برابر دشمن است. » از نظر ایشان ادله فقهی عملیات استشهادی عبارت است از 1-عقل 2-اطلاق ادله جهاد از آیات و روایات 3-وجوب دفاع از حوزه اسلام و مسلمین 4-وجوب دفاع از تعرض دشمنان به اموال و نوامیس مسلمانان»22 این بود فتاوی و آراء تعدادی از مراجع و فقهاء شیعه دربارۀ مشروعیت عملیات استشهادی،اکنون فتاوی و نظریات تعدادی از فقهاء،و علماء اهل سنت را در این رابطه بیان میکنیم: ب:اقوال فقهاء معاصر اهل سنت وهبة الزحیلی در مورد مشروعیت این نوع عملیات میگوید: زمانی که لازم و ضروری باشد در برخورد با دشمن حربی مثل یهود،عملیات شهادت طلبانه انجام شود،و ظن غالب حاصل شود که دشمن،آن شخص را میکشد و یا شکنجه میکند،و عملیات نیز با اذن حاکم شرع انجام شود،و این نوع عملیات ترس و وحشت در دشمن ایجاد کرده و باعث قطع تجاوز دشمن شود،چنین عملیاتی به خواست خداوند جایز است،زیرا امروزه مثل این نوع عملیات ضروی شرعی پیدا کرده است. »49 محمد حسن شیبانی از علمای اهل سنت میگوید: کسی که به دشمن هجومآورد و سعی و تلاشش تحکیم دین خداست و با استقبال از شهادت میخواهد به زندگی ابدی دست پیدا کند،چگونه چنین عملی خودکشی و القاء در تهلکه است؟50 تفاوت عملیات استشهادی با عملیات انتحاری در عصر حاضر شکل دیگری از انتحار بنام«عملیات انتحاری»51در سراسر جهان به صورت سازماندهی شده و یا بدون سازماندهی و با انگیزههای گوناگون انجام میشود.