عنوان
مطالعه تطبیقی بنیادهای تفسیر قوانین جزایی در فقه امامیه و حقوق غرب
نویسنده
اصطلاحنامه
دانش تفسیر | فقیهان امامیه | قانون (Law) | قواعد تفسیری | نظریه تفسیری
ناشر
فصلنامه پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، پاییز 1393، شماره 1، ص.: 93-126.
تاریخ نشر
1393
توضیح
این مقاله با تحلیل دیدگاه عالمان امامی و غربی در باب هرمنیوتیک و تفسیر جزایی، و همچنین طبق یافتههای زبانشناسی براساس دو روش عقلی و نقلی در پی بررسی پایههای فهم و تفسیر قوانین جزایی است. به طور کلی، در همه نظامهای حقوقی، فهم قانون کیفری تنها با قواعد تفسیری میسر میشود و این در مکتب امامیه، نیز صادق است با این تفاوت که چون امامیان قوانین جزایی را براساس نظریه توحیدی وضع می کنند، پس دادرسان نیز باید بر مبنای همین نظریه به معنایابی قانون بپردازند و با قواعد تفسیری، معانی مورد نظر شارع را کشف میکنند. ولی در مکاتب حقوق غربی، قانونگذار طبق اراده جامعه عرفی به تقنین میپردازد و بنابراین، مفسر قانون نیز باید در پی کشف همان مقاصد قانونگذار عرفی باشد. امامیان با نظریه تفسیری خاص خود طبیعتا در اتخاذ منابع تفسیر جزایی و وضع قواعد فهم قانون نیز از غربیان جدا میافتند.
واژه های کلیدی: نظریه تفسیری، دانش هرمنیوتیک، دانش تفسیر، منابع کیفری، قواعد تفسیر کیفری.