عنوان
مقایسه دیدگاه شهید مطهری و علامه طباطبایی در مورد فلسفه و شرایط تعدد زوجات
نویسنده
اصطلاحنامه
تعدد زوجات -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Polygamy -- Religious aspects -- Islam) | تعدد زوجات -- مطالعات تطبیقی (Polygamy -- Comparative studies) | تعدد زوجات (فقه) (Polygamy (Islamic law)) | طباطبائی، سید محمد حسین،۱۲۸۱- ۱۳۶۰ (Tabatabai, Sayyed Muhammad Husayn, 1903-1981) | علامه طباطبایی | مطهری، مرتضی، ۱۲۹۸ - ۱۳۵۸ (Mutahhari, Murtaza) | مطهری، مرتضی، ۱۲۹۸ - ۱۳۵۸-- نظریه درباره فقه ((Motahari, Mortaza, 1921 - 1979 -- Views on islamic law
ناشر
فصلنامه پژوهشهای قرآنی، زمستان 1398، شماره 4، ص.: 49-72.
تاریخ نشر
1398
توضیح
مشروعیت مسأله تعدد زوجات برگرفته از آیات قرآن کریم است، اما در باب فلسفه و حکمت آن و نیز نوع مشروط شدن آن به شرط عدالت، میان برخی علمای اسلامی اختلاف است. در این مقاله نوع نگاه شهید مطهری به حکمت و فلسفه این حکم و نیز شرط عدالت واکاوی و با دیدگاههای علامه طباطبایی مقایسه شده است. اختلاف موجود میان آرای علامه طباطبایی و شهید مطهری در حکمت و فلسفه این حکم در آن است که از دیدگاه علامه، علت تشریع حکم تعدد زوجات بر اساس طبیعت چندهمسری مرد بوده و حق مرد است، اما از دیدگاه شهید مطهری، علت اصلی تشریع حکم تعدد زوجات، مشکلات اجتماعی ناشی از فزونی تعداد زنان آماده ازدواج بر مردان در اثر مسائل و رخدادهای طبیعی است و لذا حق زن میباشد و نگاه به این مسأله بهعنوان یک حق و تکلیف است؛ حقی برای زنان بازمانده از ازدواج و تکلیفی برای مردانی که باوجود داشتن یک همسر دائم، با دارا بودن شرایط خاص (احراز علم به اجرای عدالت پیش از اقدام به تعدد زوجات و نه سعی در احراز آن بعد از تعدد زوجات-آنگونه که از کلام علامه طباطبایی برمیآید-)، مسؤولیت تشکیل دو تا سه خانواده دیگر را نیز بپذیرند.
واژههای کلیدی: تعدد زوجات، شهید مطهری، علامه طباطبایی، فلسفه تعدد زوجات، شرایط تعدد زوجات