عنوان
موارد وجوب زکات و خمس
نویسنده
ناشر
فصلنامه فقه، سال 1374، شماره 3، ص.: 25-94.
تاریخ نشر
1374
توضیح
چکیده:
یگانگی خمس و زکات نکته مهمی که چه بسا راه حل اساسی برای این مطلب باشد, بررسی این مسأله است که آیا راست آمدن هدفها و حکمتهایی که بدان اشاره کردیم, تنها از بودجه زکات امکان دارد و یا مجموعه مالیاتهای اسلامی, بودجه حکومت و در اختیار ولی امر مسلمانان قرار دارند و به جز برخی جاهای مصرف, که در روایات تأکید شده که باید از بودجه خاصی برآورده شوند, دیگر نیازها را به گونه شایسته و با استفاده از آنها برطرف می کند؟ به نظر می رسد که اگر این مساله, به دقت بررسی شود که آیا خمس و زکات, دو مالیات جدای از یکدیگرند یا این که همه آنها در حقیقت زیر مجموعه (واجب مالی) هستند که بودجه نظام اسلامی را تشکیل می دهند و در مجموع گرفتن و هزینه کردن آنها به دست حاکم است. در مسأله زکات نقدین, نکته مهمی که وجودارد این که: معنی و مقصود از نقدین که با تعبیرهای: (ذهب و فضه) (درهم و دینار) و (المال الصامت) در منابع اسلامی آمده, چیست؟ آیا درهم و دیناری که در روایات آمده اندو زکات بر آنها واجب شده, موضوعیت دارند و مخصوص پولهای درگردش آن زمان بوده است؟ و یا موضوعیت ندارند و منظور پولی است که در دست مردم راکد بماند و مورد استفاده قرار نگیرد؟ همان طور که اشاره کردیم فقهای ما, فقط همان پول در گردش آن زمان را با شرایط و خصوصیاتی که برشمردیم, داخل در قانون زکات دانسته اند و پولهای امروز, مانند اسکناس, سکه های فلزی غیر طلا و نقره و...
واژه های کلیدی: زکات، روایات، خمس، فقه اسلامی، وجوب زکات