عنوان
نظریه حصر ضروریات در مقاصد خمسه
نویسنده
اصطلاحنامه
جامعه (Society) | عدالت (Justice) | مذاهب خمسه | مقاصد شریعت
ناشر
فصلنامه مقالات و بررسیها، سال 1386، شماره 85، ص.: 91-110.
تاریخ نشر
1386
توضیح
علمای اصول اهداف یا مقاصد تشریع را به مقاصد کلی و مقاصد جزیی تقسیم کرده اند. مقاصد کلی را هم در سه نوع ضروریات, حاجیات و تحسینیات آورده و ضروریات را منحصر در مقاصد خمسه دانسته اند, که عبارتند از حفظ دین, نفس, عقل, نسل و مال. نویسنده مقاله حاضر با ارایه مختصری از سیر تکامل تاریخی این نظریه, اشکالات و کاستی های نظریه مذکور را بررسی, و ضرورت الحاق مقاصد دیگری به مقاصد خمسه را تبیین کرده است. مهمترین اصلی که باید به این مقاصد افزوده شود «اصل عدالت» است که چون روحی در تمام کالبد شریعت جاری است. همچنین با توجه به این که بسیاری از احکام اسلام برای حفظ امنیت جامعه تشریع شده اند, اضافه کردن مقصد «حفظ جامعه» لازم است. بنابراین, باید حفظ جامعه و اقامه عدل را به مقاصد ضروری افزود. مقاصدی چون «حفظ آزادی» و «اخلاق مداری» نیز مقالاتی دیگر را می طلبد.
واژههای کلیدی: مقاصد خمسه، مصلحت، جامعه، عدالت