عنوان
نظریه حلیت ذبایح اهل کتاب
نویسنده
ناشر
فصلنامه کیهان اندیشه، فروردين و ارديبهشت 1375، شماره 65، ص.: 3-30.
تاریخ نشر
1375
توضیح
من نقد خود را بر نظریه صاحب جواهر در جلسهای که یکی از مراجع بزرگ نجف حضور داشت، برای یکی از فقهای بزرگ تذکر نکتهای تذکر این نکته لازم است که همانگونه که بین اخبار متعارضه در مسأله مورد بحث، جمع موضوعی(که عبارت از حمل عام بر خاص و مطلق بر مقید و مجمل بر مبین)وجود ندارد، و جمع بین آنها از باب ورود و حکومت نیز وجود ندارد، زیرا در بحثهای اصولی گفتهایم که جمع بین روایات متعارضه از باب ورود، در جایی است که یکی از دو دلیل ناظر به موضوع دلیل دیگر باشد و آن را حقیتا به لسان تعبد از بین ببرد و اخبار متعارضه در مسأله مورد بحث دارای چنین شرطی نمیباشد، و از باب حکومت، در جایی است که یکی از دو دلیل به موضوع دلیل دیگر نظر داشته باشد، ولی آن را حقیقتا از بین نبرد، بلکه آن را تفسیر کند یعنی به آن توسعه بخشد و یا تضییق نماید و اخبار دال بر حرمت ذبایح اهل کتاب، در برابر اخبار دال بر حرمت ذبایح آنها، دارای چنین شرطی نیست پس نمیتوان حکم به حلیت ذبایح اهل کتاب از این راهها نمود و متعین در رفع معارضه از بین آنها، همان دو جمع حکمی است که بیان شد، و نیز جمع بین اخبار دال بر حلیت ذبایح اهل کتاب و بین اخبار دال بر اعتبار شرایطی در ذبح که اهل کتاب آنها را رعایت نمیکنند از باب ورود و حکومت نیست، زیرا این اخبار ناظر به موضوع آن اخبار نیست.
واژه های کلیدی: ذبح، اخبار، ذبیحه، حدیث.