عنوان
نظم های سیاسی در فقه شیعه و ظرفیت سنجی آن ها در خصوص مشارکت سیاسی
نویسنده
ناشر
فصلنامه علوم سیاسی، تابستان ۱۳۹۳، شماره ۶۶، ص.: ۳۵-۵۶.
تاریخ نشر
۱۳۹۳
توضیح
تشکیل حکومت دینی و تأکید بر رعایت موازین دین در جامعه، ذیل قرائتهای مختلفی از نظم سیاسی در فقه شیعه ارائه شده است. این قرائتها که در ادوار مختلفی بیان شدهاند، در قالب سه مدل اساسی قابلِ ارزیابیاند. برخی از آنها مختصّ زمان حضور امام معصوم7 است که میتوان از آن به نظم نبوّت و امامت یاد کرد و برخی دیگر در زمان غیبت معصوم7 توصیه شدهاند و مشتمل بر دو گونه قرائت نظم مردمسالار و نظم مردمسالاری دینیاند. با وجود مستند بودن همۀ این قرائتها به مبانی و آموزههای فقهی، اموری چون «حضور یا غیبت معصوم7»، «تفاوت رویکرد اجتهادی»، «امکان تحقّق رویکرد مطلوب حکومت دینی» و «اقتضائات شرایط جامعه» به این قرائتها تمایز بخشیدهاند. این قرائتها که به شکل و گونهای خاصّ از حکومت حکم کردهاند، مقتضی تمایز مشارکت سیاسی مردم در عرصه جامعهاند. در نظم نبوّت و ولایت مشارکتِ سیاسی رویکردی مقبول دارد؛ لکن ساختار جامعه و حکومت موجود در زمان معصوم7 مقتضی غلبه مشارکت سیاسی نخبگان بر مشارکت سیاسی تودهها است. قرائت مردمسالار از حکومت که در فقه سیاسی مشروطه بیان شده، فضای مشارکت سیاسی گستردهای فرا روی تودهها قرار میگیرد؛ لکن با آنکه قرائت مشروطه از مطلوبیّت نسبی در برابر نظم سلطنت برخوردار است، نظم غایی شیعه محسوب نمیشود؛ لذا رویکردهای مشارکتی این نظم سیاسی نیز در همین سطح قابل ارزیابی است. این درحالی است که نظم ولایت فقیه با قرائت مردمسالاری دینی، علاوه بر حجیّت و مطلوبیّت، از رویکردهای مشارکتی گستردهای برای توده مردم و نخبگان برخوردار است و ظرفیّتهای موجود در این قرائت بستری فراخ از مشارکت سیاسی را فرا روی توده مردم و نخبگان قرار میدهد تا حکومتها بتوانند در راستای کارآمدی خویش از مشارکت حدّاکثری مردم و نخبگان در اداره امور جامعه بهره بگیرند.
واژههای کلیدی: حکومت دینی، مشارکت سیاسی، نظم نبوّت و امامت، نظم مردم سالار، نظم مردم سالاری دینی.