عنوان
نقدی بر مقاله: قمه زنی و اعمال نامتعارف در عزاداری
نویسنده
ناشر
فصلنامه فقه اهلبیت(ع)، بهار 1386، شماره 49، ص.: 185-225.
تاریخ نشر
1386
توضیح
آیت الله سید محمد صادق روحانی(دامت برکاته) اشکالی نیست در جواز سینه زنی و لطمه زدن بر صورت تا حدی که سرخ یا سیاه شود، بلکه اگر چه منجر شود به بیرون آمدن خون، وهمچنین با زنجیر بر پشت زدن شبههای در رجحان تمام این کارها نیست، پس از صادق اهل بیت(علیهمالسلام) روایت شده است که:بر شهیدی مانند حسین باید گریبانها چاک شود و صورتها خراشیده و بر گونهها لطمه زده شود. اجوبه الاستفتائات، ج1، ص39، س241 لطمه فاطمیات بر سیدالشهداء(ع): یکی از روایاتی که دلالت بر استحباب لطمه در عزای سالار شهیدان دارد، روایتی است که از لطمه فاطمیات برای آن حضرت خبر دادهو آن را تایید و تحسین کرده و فرموده بر مثل حسین (ع) بر گونهها زده شده و گریبانها چاک میشود: و ذکر أحمد بن محمد بن داود القمی فی نوادره قال روی محمد بن عیسی عن أخیه جعفر بن عیسی عن خالد بن سدیر أخی حنانبن سدیرقال: سألت أبا عبد الله(ع) عن رجل شق ثوبه علی أبیه أو علی أمه أو علی أخیه أو علی قریب له فقال، لا بأس بشق الجیوبقد شق موسیبن ع مران علی أخیه هارون و لا یشق الوالد علی ولده و لا زوج علی امرأته و تشق المرأة علی زوجها و إذا شق زوج علی امرأته أو والدعلی ولده فکفارته حنث یمین و لا صلاة لهما حتی یکفرا و یتوبا من ذلک و إذا خدشت المرأة وجهها أو جزت شعرها أو نتفته ففی جزالشعر عتق رقبة أو صیام شهرین متتابعین أو إطعام ستین مسکینا و فیالخدش إذا دمیت و فی النتف کفارة حنث یمین و لا شیء فی اللطمعلی الخدود سوی الاستغفار و التوبة و قد شققن الجیوب و لطمن الخدود الفاطمیات علی الحسین بن علی(ع) و علی مثلهتلطم الخدود وتشق الجیوب؛ 1 [ابن سدیر نقل میکند که از امام صادق(ع) در مورد مردی سؤال کردم که لباسش را برای پدر یا مادرش یا برادرش و یا یکی از نزدیکانشپاره کرده است.
واژههای کلیدی: قمه زنی، عزاداری، اعمال نامتعارف