عنوان
هماهنگی طبیعت و شریعت مبنای حق و عدالت
نویسنده
اصطلاحنامه
حق عدالت | حقوق بشر (Human Rights) | حقوق بین الملل محیط زیست (Environmental law, International) | حقوق طبیعی (Natural law) | حقوق محیط زیست (Environmental law) | حیوان ها -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Animal welfare -- Religious aspects -- Islam) | طبیعت -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Nature -- Religious aspects -- Islam) | طریقت و شریعت (Tariqat and shari’at) | محیط زیست -- جنبه های مذهبی -- اسلام
ناشر
فصلنامه کاوشی نو در فقه، زمستان 1388، شماره 2، ص.: 159-194.
تاریخ نشر
1388
توضیح
استاد مطهری حقوق طبیعی و فطری را مبنا و پشتوانه حقوق موضوعه بسیاری از مقررات و قوانین اسلامی از جمله مقررات درباره طبیعت و محیط زیست و حیوانات می داند و تفسیر برخی از حقوق را بدون توجه به حقوق طبیعی و اصل غایی ناممکن می انگارد. این مسئله تنها در فلسفه الهی مطرح است و فلسفه مادی غرب اگرچه به حقوق بشر، طبیعت، حیوانات و محیط زیست پرداخته، مبنای صحیحی برای توجیه آن ندارد; زیرا به اصل غائیت و هدف داری جهان هستی توجه نمی کند. وی نام این نظریه را حقوق فطری و طبیعی یا (نظریه حقوق عقلی) می نامد که بر چند اصل استوار است: اصل غائیت، اصل هماهنگی نظام تکوین و نظام تشریع، اصل هم دوشی حق و تکلیف و حقوق طبیعی.
واژههای کلیدی: شریعت، حق، تکلیف، طبیعت، اصل غائیت، حقوق فطری و طبیعی.