عنوان
پرسشهای فقهی عزاداری در دوران کرونا
نویسنده
اصطلاحنامه
الزامات بهداشتی | الزامات فقهی | کروناویروس ها (Coronaviruses)
ناشر
فصلنامه پاسخ، پاییز 1399، شماره 19، ص.: 7-26.
تاریخ نشر
1399
توضیح
بنابراین ویروس کرونا یک واقعیتی است، اما مسئله این است که آیا پدیدار شدن یک ویروس، اساس انقلاب و اسلام و هویت شیعی که با یک سری مسائل گره خورده مثل عزاداری اباعبدالله الحسین( چه اتفاقی برای آن میافتد؟ اینجا باید چهکار کرد؟ بهمجرد این مطلب باید گفت مردم باید در منازل خودشان بنشینند و فقط از صدا و سیما عزاداری را استفاده کنند؟ این حرف قابل قبولی نیست، باید هم از نظر علمی و فقهی و اجرایی بحث کرد، که یک راهکار بسیار دقیقی که هم عزاداران اباعبدالله الحسین( محروم نشوند و این ارادت خودشان را بهنحوی اظهار کنند و عزاداری انجام دهند و هم این مسئله و واقعیت این ویروس مورد توجه قرار بگیرد. بهعنوان اولین سؤال، جناب استاد اساساً مراسم عزاداری اهلبیت( و بهویژه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین( به خودی خود و در شرایط فکری حاضر چه حکمی دارد؟ آیا میتوان گفت که برگزاری مراسم مستحب شرعی است، ولی در برخی از شرایط، برای بعضی از افراد واجب میشود یا اینکه باید گفت اینها در هر زمانی و شرایطی واجب هستند، در این خصوص اگر مطالبی هست در خدمت شما هستیم؟ ( از روایات فراوانی که مرحوم صاحب وسائل (در جلد چهاردهم کتاب الوسائل، کتاب الحج و باب مزار (أَبْوَابُ اَلْمَزَارِ وَ مَا یُنَاسِبُهُ)، در آنجا ابواب متعددی را مرحوم صاحب وسائل راجع به زیارت امام حسین( آورده که عنوانش این است، «بَابُ تَأَکُّدِ اِسْتِحْبَابِ زِیَارَةِ اَلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ وَ وُجُوبِهَا کِفَایَة»، باب دیگر باب چهل و چهارم، «باب وجوب زیارت الحسین و الائمه(علی شیعتهم کفایتاً»، هر فقیهی به این روایاتی که در این ابواب متعدد وارد شده، مراجعه کند، تأکد استحباب، کاملاً فهمیده میشود......