عنوان
گفتمان مصلحت در فقه سیاسی شیعه و اهل سنت
نویسنده
اصطلاحنامه
اباحیه (Ibahiyah) | استحسان (Jusictic prefenence) | سد و فتح ذرایع (Sadd-o Fath-e dharaye (Islamic law)) | شیعه و سنی | فقه سیاسی (Political Islamic Jurisprudence) | فقه مقاصدی (Maqāṣid (Islamic law)) | قیاس (Analogy) | مصالح عمومی (فقه) (Istislah (Islamic law)) | مصالح مرسله | مصلحت (فقه)
ناشر
فصلنامه علوم سیاسی، بهار ۱۳۹۷، شماره ۸۱، ص.: ۳۳-۵۸.
تاریخ نشر
۱۳۹۷
توضیح
مصلحتگرایی در نگاه اولیه با مبانی فقه شیعه ناسازگار است. مصلحت به مثابه تأملات ثانویه انسانی برای یافتن حکم کنشهای مختلف در عرصههای گوناگون زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و همه حوزههای ریز و درشت دیگر، بدون تکیه بر ادله اربعه معروف در فقه شیعه بوده، استخراج آن با تکیه بر ادلهای چون استحسان، قیاس، سد ذرایع و فتح ذرایع، از مختصات فقه اهل سنت است. بنابراین، توجیه مصلحتگرایی در درون نظام فقهی شیعه، نیازمند استدلال مبنایی دیگری است. نوشته حاضر درصدد است با برگشت به مباحث کلامی به عنوان یکی از دانشهای مبناساز برای فقه شیعه، امکان ایفای نقش را برای «مصلحت» در فقه سیاسی شیعه در عرصه عمل اجتماعی با ابعاد پیچیده آن در جهان جدید تسهیل نماید. بدین منظور ایده «اباحه» در کلام شیعه در برابر ایده «حظر» در کلام معتزله مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس این آموزه که بیشتر متکلمان شیعه بدان گرایش یافتهاند، حوزه وسیعی وجود دارد که حوادث و رویدادها در آن، حوزه خالی از احکام الزامآور قبلی است و رتق و فتق این امور به عقل تاریخی ـ تجربی بشر واگذار شده است. در این حیطه، مصلحت متغیر تاریخی ـ اجتماعی، بدون نسبت دادن آن به یک حکم مصرح و معیّن ثبتشده در شرع، رقمزننده حکم این حوزههای زندگی خواهد بود. چنین احکامی هرچند شرعی نیستند، به حکم شرع معتبرند.
واژههای کلیدی: مصلحت، قیاس، استحسان، مصالح مرسله، سد ذرایع، اباحه کلامی.