عنوان
احکام فقهی، حقوقی کودکان نامشروع
نویسنده
استادراهنما
محمدنقی مجتهدی
محل نشر
قم
تاریخ نشر
۱۳۹۳
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
تحقیق فوق تحت عنوان احکام فقهی،حقوقی کودکان نامشروع در ضمن چهار فصل تنظیم شده است منظور از کودکان نامشروع کسانی هستند که در اثر روابط نامشروع عالمانه همراه با قصد و اختیار میان زن و مردی که از هم بیگانه هستند بوجود میآیند. در حقوق به این گونه از اطفال، اطفال طبعی نیز اطلاق میشود بارزترین نمونهی کودکان نامشروع ولدالزناهائی هستند که عمل پدر و مادر هر دو زنا باشد، مواردی نیز وجود دارد که عمل یکی از طرفین زنا و عمل دیگری شبهه میباشد در این صورت کودک نسبت به طرف زنا ولدالزنا، و نسبت به طرف دیگر ولد شبهه محسوب میشود قسم دیگری از کودکان نامشروع به اعتقاد برخی از حقوقدانان، کودکان ناشی از تلقیح مصنوعی هستند که عمل لقاح میان زن و مرد اجنبی همراه با علم و اختیار انجام شده است. از آنجا که بحث از نسب نامشروع نیاز به بحث از نسب مشروع دارد لذا از نسب مشروع نیز بحث شده است نسب مشروع به متولدین از ارتباط مشروع و نکاح قانونی گفته میشود اگر نسب مشروع مورد تردید قرار گیرد شناسائی و الحاق طفلی به والدین به آسانی با ادلّه اثبات دعوی از قبیل اماره فراش، اقرار، امارات قضایی، شهادت، امکان پذیر است تفاوت اطفال مشروع با اطفال نامشروع این است که نسب مشروع با تولد طفل از زن شوهر دار به خودی خود استقرار مییابد و نیاز به اثبات جداگانه ندارد ولی در نسب کودکان نامشروع حتی اگر بعدا مورد تصدیق قرار گیرد که این طفل از رابطهی نامشروع زن و مردی به وجود آمده است مشروع و قانونی نخواهد بود.اطفال،نامشروع به پدر مادر-زانی و زانیه- ملحق نمیشود. فقه و حقوق نسب آنها را به رسمیت نمیشناسد البته برخی از فقها آنها را به پدر و مادر ملحق میکند.الحاق ولدالزنا به زانی با شرایطی زیر- اثبات رابطهی نامشروع و رعایت حداقل و حداکثر حمل امکان پذیر است البته برخی شناسایی نسب آنها را با ادله ی ماننداقرار شهادت، آزمایش خون، امارات قضایی امکان پذیر میدانند امّا ادلّه مزبور برای شناسایی نسب پشتوانه فقهی ندارد.در ضمن منظور از اثبات نسب کودکان نامشروع، مشروع ساختن نسب آنها نیست بلکه اثبات این مدعا است که کودک در اثر رابطهای زن و مرد معیّنی که در علقهی زوجیت نبوده اند متولد شده اند.آثار فقهی و حقوقی از قبیل حضانت، ولایت، نفقه که از آثار نسب مشروع است در کودکان نامشروع وجود ندارد امّا از این جهت که آنها انسانند و برای بقاء شدیدا نیاز به کمک دیگران دارند نفقه و حضانت آنها از واجبات کفایی بوده و بر هر مسلمانی واجب است در صورت مردن، غسل دادن و نماز خواندن بر آنها واجب است اما از آنجا که پدر و مادر نقشی اساسی را در به وجود آوردن آنها داشته است از باب مسؤلیت و جریمه، الزام به عهده گرفتن امور حضانت و نفقه میشود.ولایت از آثار نسب شرعی و قانونی بوده لذا پدر عرفی بر کودک نامشروع ولایت ندارد و ولایت آنان با امام است زیرا امام ولی کسی است که ولی ندارد البته امام میتواند این ولایت را در صورتی صلاح و فراهم بودن شرایط، به پدر عرفی او تفویض کند.میان زانی و زانیه و ولدالزنا رابطهی توارث وجود ندارد وارث فرزندان نامشروع فرزند و همسر او خواهد بود کودک نامشروع ناشی از طرفین یا یک طرف مسلمان،به تبع والدین شان مسلمان و طاهر بوده وفرزند نامشروع ناشی از طرفین کافر، کافر است.
واژه های کلیدی: کودکان، نامشروع، ولدزنا،حقوق