عنوان
افساد فی الارض از نظر مذاهب اسلامی
نویسنده
استادراهنما
محمدحسن زمانی
استادمشاور
احمد مرادخانی
محل نشر
قم
تاریخ نشر
۱۳۸۵
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
افساد مصدر باب افعال از فسد یفسد به معنی تباه کردن و از بین بردن است و افساد فیالارض یعنی ایجاد تباهی و خرابی در زمین. میان علمای مذاهب اسلامی تفاوت نظر وجود دارد مبنی بر اینکه آیا افساد فی الارض شامل جرایمی غیر از محاربه و قطعالطریق میشود یا نه؟عدهای از علما بر این باورند که افساد فی الارض همان محاربه است و جرم آن جدای از محاربه نمیباشد.ولی عدهای از علمای مذاهب اسلام اعتقاد دارند که افساد فی الارض چنانچه از معنی تحت اللفظی آن معلوم است یک مفهوم عام دارد که محاربه و قطع الطریق یکی از مصادیق آن است.و دلایل قرآن و سنت و دلیل عقلی بر تأیید نظر خودشان اقامه کردهاند.اما در میزان مجازات مفسد چندان سخن مشخصی نگفتهاند. یعنی اگر فردی مفسد فی الارض شناخته شود،باید اعدام شود،چرا که زمانی محقق خواهد شد که جرم به اندازهی محاربه سنگین باشد.به نظر میرسد نظر دوم صحیح باشد چرا که افساد همان فتنه است که در قرآن بدتر از کشتن تلقی شده است. شرایط زمانی و مکانی نیز اقتضا دارد که اولا: مفهوم افساد فی الارض عام باشد چون امروزه جرایم بسیاری پدید آمده که به هیچ وجه کمتر از محاربه و قطع الطریق نمیباشد و ثانیا مجازات این جرایم اعدام باشد به دلیل اینکه مصادیق اتم فتنه است و از طرفی ضرورت توجه به شرایط زمانی و مکانی در جعل احکام بر کسی پوشیده نیست.
واژههای کلیدی: گروههای مذهبی، اسلام، فساد، جرم، مفسد فی الارض، محاربه