عنوان
امکان سنجی اسلام گرایی رادیکال در فقه سیاسی شیعه و سنی (روایت سلفی): با تمرکز بر عملیات انتحاری (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
استادراهنما
قدیر نصری
استادمشاور
مهدی براتعلی پور
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
1393
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
موضوع این پژوهش، تبیین و مقایسه و امکان سنجی اسلامگرایی رادیکال در فقه سیاسی شیعه و سنی (روایت سلفی) با تمرکز بر عملیات انتحاری است.در این پژوهش، ضمن مروری مختصر بر مفاهیم کلیدی در فقه سیاسی ابن تیمیه و سید قطب به عنوان فقیهان سنی (روایت سلفی) و حسینعلی منتظری و علی حسینی سیستانی سیستانی بعنوان فقیهان شیعه ، دیدگاه های آنان در خصوص عملیات انتحاری مورد واکاوی و مقایسه قرار گرفته است. فقه سیاسی سنی (روایت سلفی) با بسط مفهوم بدعت و گسترش نظام جاهلی به تمامی جوامع بیگانه حق تفسیر و افتاء را به هر عضوی اعطا کرده است. بنابراین جهاد برای برچیدن نظام جاهلی و ایجاد خلافت اسلامی را بر هر کس واجب می داند.از سوی دیگر، فقه سیاسی شیعه با تاکید بر تفسیر مجتهدانه از منابع اسلامی و افتای خاص، و با طرح مفهوم جامعه قاصر، جهاد را محدود و مشروط به شرایطی می کند. هدف از بررسی و مقایسه این دو دیدگاه یافتن پاسخی مناسب برای این پرسش است که فقه سیاسی سنی ( در روایت سلفی) و فقه سیاسی شیعه درخصوص اسلامگرایی رادیکال چه موضعی دارند؟ و خطوط تمایز آن دو در باب عملیات انتحاری کدامند؟ فرضیه و پاسخ مطرح شده نیز بدین شرح است که، فقه سیاسی سنی در روایت ابن تیمیه و سید قطب در کاربست اسلامگرایی رادیکال و مصادیق آن، نگاهی طرد محور(Exclusive) دارد، اما فقه سیاسی شیعه در روایت حسینعلی منتظری و علی حسینی سیستانی در موضوع یاد شده، نگاهی شمول گرا (Inclusive) دارد و محوری ترین خطوط تمایز این دو روایت در خصوص اسلامگرایی رادیکال عبارتند از: الف- اصالت بدعت در مقابل تفسیر مجتهدانه؛ ب- اصالت افتاء عام در مقابل افتاء خاص؛ ج- جامعه جاهل در مقابل جامعه قاصر؛ د- اصالت جهاد دائمی در مقابل تحریم ترور.
واژه های کلیدی: عملیات انتحاری، اسلام گرایی رادیکال، اسلام گرایی، فقه سیاسی، تشیع، تسنن، حمله انتحاری، احزاب رادیکال، تروریسم