عنوان
امکان سنجی حمایت کیفری از حقوق نسل های آینده از منظر فقه جزایی و حقوق کیفری (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
اصطلاحنامه
حقوق جزا (Criminal Law) | حقوق کیفری | فقه جزایی | منابع طبیعی (Natural Resources)
استادراهنما
عادل ساریخانی
استادمشاور
محسن قدیر
محل نشر
قم
تاریخ نشر
1401
مقطع تحصیلی
دکتری
زبان
فارسی
توضیح
دین مبین اسلام که داعیه پرچمداری برای تمام انسانهاست و خطابات عام آن با عبارت «یاایها الناس» می باشد، برای همه نسلهای بشری حقوقی را در نظر گرفته است و خداوند، جهان را به صورت حکیمانه و براساس عدالت خلق نموده و نعمت ها و مواهب خود را برای همه موجودات به ویژه انسان ها آفریده است به طوری که همه نسل های بشری برخوردار از مواهب الهی شوند و سه مصداق برای مفهوم حقوق نسل های آینده وجود دارد:اول بر هر نسلی لازم است از منابع طبیعی حفاظت نماید.دوم، با بهره برداری از منابع طبیعی لطمات جبران ناپذیری به آن وارد نگردد.سوم، منابع طبیعی متعلق به همه نسل ها می باشد. حقوق آیندگان نیز که از مباحث مهم و پایه ترمیم عدالت بین نسلی می باشد، مورد توجه خاص شارع قرار گرفته است و دراین زمینه دستوراتی را در قالب خطابات عام قرآنی مبنی بر اینکه نعمتهای الهی بدون در نظر گرفتن موقعیتهای جغرافیایی، نژاد و نسل برای همه انسانهاست و دلیلی بر اینکه متعلق به نسل فعلی باشد، وجود ندارد و آیندگان نیز بدلیل بیان آیات قرآنی به صورت قضایای حقیقی، دارای تکلیف به احکام الهی هستند که در صورت داشتن تکلیف، طبیعتا از حقوقی نیز برخوردار هستند و از طرفی بین حق و تکلیف تلازم وجود دارد و هر جا حقی هست در مقابل آن تکلیفی نیز وجود دارد و اگر نسل فعلی حق استفاده از منابع طبیعی را دارد در مقابل، تکلیف به رعایت حقوق نسل های آینده نیز دارند و روایات متعددی وجود دارد که به رعایت حقوق نسلهای آینده تاکید دارد و از منظر فقهی نیز، قواعد عملی جهت احقاق حقوق نسل آینده وجود دارد؛ بدین معنا که نسل فعلی در بهره برداری از مواهب الهی، ضمن برطرف نمودن نیازهای خود، نباید حقوق آیندگان را نادیده بگیرند و به این حق درآیات و روایات متعددو در اصول 50 و 45 قانون اساسی صراحتا اشاره شده است و در معاهدات و کنواسیون بین المللی نیز این حق را به رسمیت شناخته اند. پژوهش حاضر به این دلیل ضروت پیدا می کند که با استفاده بی رویه از منابع طبیعی، حقوق آیندگان در معرض تضییع قرار می گیرد و از طرفی برخی بر این باورند که در منابع فقهی و دینی به حقوق نسل های آینده پرداخته نشده و فقط در اسناد بین المللی به آن اشاره شده است اما در این پژوهش که مشتمل بر دو بخش و شش فصل می باشد به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از تجزیه و تحلیل و با استدلال از آیات و روایات بیان خواهیم کرد که در متون دینی به طور عمیق به حقوق آیندگان پرداخته است.