عنوان
بررسی ابعاد کیفری تعدد زوجات دراسلام
نویسنده
استادراهنما
سید محمد نجفی
محل نشر
1398
تاریخ نشر
قم
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
105 ص.
زبان
فارسی
توضیح
موضوع تحقیق حاضر، ابعاد کیفری تعدد زوجات است که هدف اصلی آن روشن نمودن پشتوانه شرعی برای جرم انگاری این مساله درصورت عدم رعایت برخی شرائط می باشد. این رساله مشتمل بر یک مقدمه و سه فصل و سه نتیجه در پایان هر بحث است. فصل اول که در آن تاریخچه تعدد زوجات بررسی شده است مشتمل بر دو بخش میباشد. در بخش اول علل تاریخی و اجتماعی تعدد زوجات ،(عامل اقتصادی،عامل عدد وعشیره،فزونی عدد زنان بر مردان،عامل حقوقی،عامل جغرافیایی واجتماعی)بررسی شده است و در بخش دوم به مسئله تعدد زوجات در اد یان دیگر وتعدد زوجات قبل ازاسلام(یونان،مصر،چین، ایران باستان، زمان جاهلیت وبعد ازاسلام پرداخته شده است. تعدد زوجات در دین یهود جایز بوده وبلکه مورد عمل نیز بوده است واصل تعدد زوجات مسلم بوده ودر خیلی از موارد در کتاب تورات به احکامی که بر تعدد زوجات مترتب است پرداخته شده است. وهمینطور شریعت عیسی که مکمل شریعت موسی وتورات بود نصی نیامده است مبنی بر حرمت تعدد زوجات. مارتین لوتر آلمانی که خود موسس مذهب پروتستان است معتقد است که تعدد زوجات هیچ منافاتی با احکام شرعیه ی مسیحی ندارد. فصل دوم هم مشتمل بر چهار بخش است که در بخش اول به احکام تعدد زوجات وادله ای که برجواز تعدد زوجات دلالت دارد،پرداخته شده است. دلیل قرآنی مثل آیه (فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَی وَثُلاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَهً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ذَلِکَ أَدْنَی أَلا تَعُولُوا ؛ نکاح کنید،زنانی که شما را خوش آید دو دوو سه سه وچهار چهار.پس اگر می ترسید که با آنان به عدالت رفتار نکنید،به یک زن یا به کنیزانی که مالک شده اید اکتفا کنید.»این (اکتفای به یک همسر عقدی) به این که ستم نورزید واز عدالت منحرف نشوید،نزدیکتر است.» )ودلیل روایی مثل روایت محمد بن یعقوب عن علی بن ابراهیم، عن ابیه عن ابن ابی عمیر عن جمیل، عن زراره و محمّد بن مسلم عن ابی عبد الله (ع) قال: اذا جمع الرجل اربعاً و طلّق احداهنّ فلایتزوّج الخامسه حتی تنقضی عدّه المرأه التی طلّق؛ هنگامی که مرد دارای چهار زن باشد و یکی از آنها را طلاق بدهد مادامی که عدّه آن زن به پایان نرسیده باشد نمیتواند با زن پنجم ازدواج بکند. ،وهمینطور سیره واجماع فقهای شیعه بر جواز تعدد زوجات دلالت دارد. و در بخش دوم آیه سه سوره نساء بحث شده است و آیه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و اینکه منظور از عدل در آیه قرآن چیست؟ و در بخش سوم به بحث قسم بین زوجات پرداخته شده است معنای قسم و ادله قسم بررسی شده است. و در بخش چهارم به مسئله شرط عدم ازدواج مجدد پرداخته شده است که اگر زن شرط کند مرد بر روی او زن دیگری اختیار نکند حکم چنین شرطی چیست؟ فقها بر دودسته تقسیم شده اند: عمدتا فقهای متقدم بر این نظر هستند که چنین شرطی مخالف شرع ومنافات با مقتضای عقد دارد وبرای اثبات مدعایشان به روایاتی تمسک کرده اند.واما فقهای متاخر(معاصر) شرط عدم تزویج را صحیح می دانند وزوج را ملزم به رعایت آن می داند. اما اگرمرد به شرط وفا نکند ازدواج مجدد را صحیح می دانند. فصل سوم مشتمل بریک مقدمه ودو بخش است. بخش اول به سیر تحولاتی تقنینی در خصوص ضمانت اجرای تخلف از شروط تعدد زوجات پرداخته شده است اینکه قبل از انقلاب قانون حمایت از خانواده چگونه بوده است وبعد از انقلاب این قانون به چه صورتی تصویب شده است.
واژههای کلیدی: تعدد، زوجات، قسم، جرم انگاری، ازدواج