عنوان
بررسی برخی تعالیم امضائی و تأسیسی پیامبر اعظم (ص) بر اساس آیات قرآن (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
استادراهنما
حسین صفره
استادمشاور
محسن میرباقری
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
۱۳۹۴
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
هدف از انجام این پژوهش بررسی برخی تعالیم امضایی و تأسیسی پیامبر اعظم (ص) بر اساس آیات قرآن است. قرآن که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد شامل دستورات و آموزه های دینی در تمام زمینه ها است. عرب جاهلی پیش از اسلام نسبت به خدا و پیامبران و معاد آگاهی نداشتند و بت می پرستیدند و به انساب خود افتخار می کردند. بسیاری از آیات قرآن ناظر به نگاه و تفکر مردم آن دوران است. آگاهی از عقاید و باورها و آداب و رسوم عرب آن زمان و شناخت محیط نزول قرآن و نقش تاریخ عصر جاهلی در شناخت احکام تأسیسی و امضایی قرآن کریم از اهمیت زیادی برخوردار است. احکام تأسیسی احکامی هستند که برای نخستین بار و بدون هیچ سابقه ای نزد عرف و عقلا بر پیامبر اکرم نازل شده اند. در مقابل، احکام امضایی احکامی هستند که قبل از اسلام سابقه داشته وعرف و عقلا آن را معتبر دانسته یا وضع کرده و بدان عمل نموده اند و عیناً یا با اصلاحاتی از سوی شارع پذیرفته شده است. با توجه به ماهیت و نوع پژوهش، تحقیق حاضر از نوع تحلیل تاریخی است. که به بررسی مجـموعـه کـتب، مدارک، اسناد، مقالات، و پژوهش های انجام شده پیرامون تعالیم امضایی و تأسیسی پیامبر اعظم (ص) براساس آیات قرآن کریم پرداخته است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که پیامبر اسلام در جریان تغییر، تبدیل و گذار از جامعه جاهلی به جامعه اسلامی از شیوه فرهنگی بهره جسته است؛ غالباً چنین تصور میشود که سنت ها و نظام های اخلاقی و اجتماعی عرب قبل از اسلام را یکسری سنت ها و اخلاق بد و ناشایست تشکیل میداده است. اما مطالعه تاریخ نشان میدهد که پاره ای از صفات برجسته مانند جوار (پناه دادن)، و حلف (هم پیمانی)، اکرام میهمان (ضیف) و اهتمام به مکارم اخلاق، چون جود و سخا و صبر و شجاعت وجود داشته است. ضمناً تعالیم پیامبر شامل تأیید برخی از انواع ازدواج ها و مردود دانستن برخی دیگر، تأیید قسمتی از مراسم حج و حذف برخی از آداب دیگر، تأکید بر حقوق زنان، انجام عبادات و ارتقاء مکارم اخلاق در جامعه عرب آن زمان بوده است.
واژههای کلیدی: پیامبر اعظم (ص)، تعالیم امضایی، تعالیم تاسیسی، آیات قرآن، جاهلیت.