عنوان
بررسی تطبیقی تجسّس از منظر فقه امامیه و حقوق ایران
نویسنده
استادراهنما
صحبتالله سلطانیان
محل نشر
قم
تاریخ نشر
۱۳۹۴
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
۲۰ ص.
زبان
فارسی
توضیح
تجسّس به معنای کاوش در امور پنهانی دیگران است و آن را در عرف و اجتماع کرداری زشت و ناپسند به شمار می¬آورند و به همین جهت مرتکب این عمل را نکوهیده و از خود دور می¬کنند. تجسّس در احوالات شخصی دیگران به عنوان یکی از رذایل اخلاقی در آیات و روایات متعددی از سوی شارع مقدس مورد نهی قرارگرفته¬است. با این حال رعایت این اصل مادامی است که حفظ مصالح نظام و تحکیم حکومت اسلامی و نیز رعایت غبطه و مصلحت در مسایلی که مورد نظر شارع مقدس می¬باشد از اهمیت بالاتری نسبت به حفظ حریم خصوصی و حق خلوت شهروندان،برخوردار نباشد و الاّ همین تجسّس جز ملزومات کسب اطلاع و استخبار به شمار می¬آید و از عموم حرمت حکم خارج شده و حتی به صورت امری واجب تلقی می¬شود که بررسی صور مختلف این ترجیح و همچنین پاسخگویی به فروض¬ها و تعارض¬ها موضوع این پژوهش خواهد بود.سه نوع تجسّس با احکام جداگانه وجود دارد: تجسس در امور شخصی، تجسّس در امور اجتماعی، تجسس در امور دشمن. تجسس در امور شخصی افراد به حکم صریح آیه «ولاتجسّسوا» و روایات متعدد جایز نیست اما در صورت تزاحم با حفظ نظام جامعه اسلامی نه تنها حرام نیست بلکه واجب هم است و در قوانین موضوعه کشور شرایط، حاکم بر این نوع تجسّس معین شده است که در صورت تجاوز از این مقررات و شرایط مستوجب مجازات تعیین شده در قانون مجازات اسلامی خواهد بود. در این تحقیق سعی بر آن شده است که بررسی تطبیقی تجسس از منظر فقه امامیه و حقوق ایران مورد بررسی قرار گیرد این پژوهش مبتنی بر 4 فصل است: فصل اول: کلیات، تعاریف و مفاهیم، فصل دوم: ادلۀ ممنوعیت تجسّس از منظر فقهی و حقوقی در اسلام نه تنها حاکمان بلکه مردمان نیز از ورود به زندگی شخصی دیگران منع کرده است. فصل سوم: مصادیق و موارد تجسّس ممنوع که در آن هتک حرمت منازل، مراسلات و مکالمات تلفنی افراد می-پردازیم. فصل چهارم: ادلۀ جواز تجسّس از منظر فقهی و حقوقی به برخی از مصادیق جواز تجسّس می¬پردازیم.
واژههای کلیدی: تجسس، جستجو، نظارت، بازرسی، فقه جعفری، نظام حقوقی، ایران، تخصیصات شرعی تجسس، مصلحت حفظ نظام