عنوان
بررسی حکم فقهی حملههای انتحاری
نویسنده
استادراهنما
اسداله امامی
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
1382
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
در بررسی حقوقی موضوع پیوند عضو ، چند سوال به شرح ذیل مطرح است : 1- رابطه انسان با اعضای خویش و همچنین رابطه میت با اولیاء چه نوع رابطه ای است ؟ از نوع رابطه مالک وملک است یا رابطه ای دیگر ؟ 2- آیا اعضای بدن انسان (( مال )) محسوب می شود؟ 3- نوع و ماهیت حقوقی اهدای عضو چیست ؟ آیا بیع است ؟ یا جعاله یا عمل حقوقی دیگر ؟ 4- آیا در قوانین موضوعه فعلی ، قانونی مبنی بر جواز اهدای عضو وجود دارد یا خیر؟ علم حقوق سوالات مطروحه را بدین گونه پاسخ می دهد که : چون ضابطه (( فایده و منفعت حلال داشتن )) ملاک نیست و همچنین با عنایت به کرامت ، شان ، عظمت و منزلت انسان ، نمی توان اعضای بدن انسان را مال محسوب کرد و فروش اعضای بدن انسان جایز نیست ، ( علیرغم آنکه انسان اختیار بدن خود از جمله اهداء به شرط عدم اذلال نفس را داراست ) و طبعا مقررات عقد بیع به لحاظ فقد عنوان مالیت در مورد آن جاری نیست ، چرا که اگر جاری بود اولا: متعهد له ، عقد بیعی ، که موضوع آن تعهد به اهدای عضو، باشد، در صورت امتناع تعهد باید بتواند مطابق ماده 362 قانونمدنی الزام وی را از دادگاه بخواهد و ثانیا : به لحاظ لزوم برقراری تعادل اقتصادی میان عوضین در عقد بیع مغبون چون عقدبیعی باید بتواند عقد را فسخ کند و از طرفی چون برای اعضای بدن انسان در جامعه نرخ ثابتی وجود ندارد قطعا خیار غبن هم در مورد انتقال عضو جاری نیست . بعد از اثبات عدم امکان اطلاق عنوان بیع بر ماهیت این عمل باید بررسی نمود که آیا این اقدام در قالب عقد هبه ( معوض ) قابل تصور است ؟ در پاسخ باید اشارت نمود که قالب عقد جعاله قابل توجیه خواهد بود . این در حالی است که اگر عضو بدن انسان مال محسوب می نمودیم . به موجب ماده 795 و 801 از قانون مدنی ، انتقال عضو، در قالب عقد هبه مجانی یا معوض قابل توجیه بود ، بههرحال مزیت توجیه انتقال عضو در قالی عقد جعاله آن است که اولا : مجبور نخواهیم بود عنوان مال را بر عضو بدن انسان تحمیل نمائیم . ثانیا : پاداشی که جاعل به عامل می پردازد ، چیزی جز پاسخگویی به احسان فرد عامل نخواهد بود و بسیار اتفاق می افتد که در آگهی روزنامه ها، مشاهده می کنیم که در قبال اهدای گروه خونی یا یک کلیه پاداش پرداخت خواهد شد . در پاسخ به سوال اخیر که مطرح شده باید گفت : در سال 1375 هیات محترم وزرا ، تصویب نمود تا دولت به هر کسی که کلیه خود را اهدا می کند، مبلغ ده میلیون ریال به عنوان (( هدیه ایثار )) پرداخت کند . و همچنین در سال 1379، قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم است ، توسط مجلس شورای اسلامی ایران به تصویب رسید که این اقدام را به شرط وصیت بیماریا موافقت ولی میت ( در پیوند از جسد ) ، جهت پیوند به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، مجاز دانسته است و امروزه انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران در این خصوص اقدام شایان توجهی می نماید . در پایان شایان ذکر است که در این نوشتار موضوع پیوند اعضاء در ایران با اکثر کشورهای جهان مورد مطالعه تطبیقی قرار گرفته است .
واژه های کلیدی: اهدای عضو، اسلام، ایران، بررسی قضایی، پیوندکردن (جراحی)، مطالعه تطبیقی، فقه، حقوق، مرگ مغزی