عنوان
بررسی حقوقی فقهی اخلاقی بهنژادی نسل انسان از طریق دستکاری ژنتیکی (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
استادراهنما
محمدحسن صادقی مقدم
استادمشاور
محسن برهانی
محل نشر
تهران
ناشر
تاریخ نشر
۱۳۹۷
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
بهنژادی یک جنبش زیستی اجتماعی است که بر بهبود ترکیب ژنتیکی یک جمعیت تأکید دارد و برای این کار، قائل به مداخلات گسترده در جمعیتهای بشری است؛ اگرچه اصلاح نژاد در ابتدا مبتنی بر نظریات توارث مندل شکل گرفت، ولی به مرور تغییرات زیادی کرد. بهنژادی، علمی که با حذف ژنهای نامطلوب و تکثیر ژنهای مطلوب درصدد اصلاح نژاد انسان است، از اواخر قرن نوزده مورد توجه دانشمندان زیادی قرار گرفت. این علم همچون سایر علوم، در موارد متعددی مورد سواستفاده برخی، از جمله سیاست مداران واقع شد. این علم جهت رسیدن به اهداف خود که همان اصلاح نژاد انسان بوده، دورههای زمانی مختلفی را تا به امروز تجربه کرده و برنامههای مختلفی در راستای آن اجرایی شده است. در واقع امروزه تئوریهای بهنژادی، یک علم زیستی صرف نیستند بلکه مجموعهای از مسائل زیستی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی را دربر میگیرند. امروزه بهنژادی در ابعاد مختلفی همچنان اجرا میشود، به طوری که برنامههای عقیمسازی اجباری در نقاطی از دنیا در ابعاد مختلف اعمال میشود. از بهنژادی در نقاط مختلف دنیا توسط برخی دولتها حمایت شده است و حتی به عنوان یک فلسفه اجتماعی برای بهبود توارث بشر مطرح شده است اما اساس این فلسفه مبتنی بر این است که گروه خاصی از مردم بیشتر تولید مثل داشته باشند و گروهی از آنها کمتر زاد و ولد کنند. اندیشمندان دینی از اولین افردای بودند که به چالش های علوم ژنتیک اشاره کرده و آن را مورد نقد و بررسی قرار دادند. در همین راستا نهادهای مذهبی از ابتدا در خصوص چالشهای اخلاقی و مذهبی بهنژادی به مذاکره پرداختند. از آن جا که پذیرش عمومی جامعه نسبت به بهنژادی تا حد زیادی ریشه در عقاید مذهبی دارد نظریههای مذهبی بدون تردید نقشی کلیدی در شکلدهی نگرش عموم جامعه به ژن درمانی و سیاست گذاری در خصوص آن ایفا میکند. با بررسی دیدگاه ادیان مختلف در خصوص بهنژادی مشخص گردید که بیشترین مخالفت های مذهبی با بهنژادی در میان مسیحیان وجود دارد. در مقابل بیشترین حمایت مذهبی از بهنژادی در میان ادیان توحیدی، به اسلام تعلق دارد. اکثر فقهای شیعه و سنی استفاده از بهنژادی را برای درمان بیماری های صعب العلاج جایز میدانند. به علاوه مشهور مسلمانان مطلق دستکاری را حتی برای اهداف غیردرمانی نیز جایز دانستهاند چرا که ادله اباحه و جواز مهندسی ژنتیک در فقه اسلامی تمام شیوه های اصلاح ژنتیکی را شامل می شود.
واژههای کلیدی: ژن، ژنتیک