عنوان
بررسی فقهی حقوقی نکاح مسیار در فقه اهل سنت و مقایسه آن با نکاح موقت در فقه امامیه
نویسنده
استادراهنما
علی عارفی
استادمشاور
محمدرضا امیرمحمدی
محل نشر
کرمان
تاریخ نشر
۱۳۹۶
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
فقهای اهل سنت یا فقهای عامه درباره ازدواج موقت با فقهای امامیه اختلاف نظر زیادی دارند و این نوع نکاح را باطل میدانند. حال آن که در برخی مواقع به نکاح غیردایم هم احساس نیاز میشود که می توان دلایل زیادی را برای این مدعا ذکر نمود. با توجه به مزایای نکاح موقت و ویژگیهای منحصر به فرد آن و احساس نیاز به این ازدواج در جوامع، اخیراً فقهای اهل سنت به پذیرش نهاد جدیدی به نام «نکاح مسیار» اقدام کرده اند. بر این اساس مناسب دیده شد با استفاده از روش کتابخانه ای و از طریق جستجو در منابع فقهی- حقوقی مرتبط، به مطالعه تطبیقی این دو نوع نکاح از منظر فریقین پرداخته شود و در آن مشخص شود که نکاح موقت در فقه امامیه و نکاح مسیار در فقه عامّه ، دارای چه شباهت ها و تفاوت هایی هستند. بررسی های صورت گرفته در این خصوص نشان داد که نکاح مسیار و متعه در زمینه اهداف شبهات هایی زیادی دارند و به علت همین شباهت ها برخی عقیده دارند که نکاح مسیار در فقه اهل سنت برای تحقق همان اهداف نکاح موقت، بدون استفاده از همین نهاد به خاطر برخی تعلقات مذهبی، پی ریزی شده و رواج یافته است. در حالی که با توجه به متفاوت بودن مفهوم و ماهیت این دو نوع ازدواج، تفاوت های فروانی در شرایط تشکیل و آثار آنها وجود دارد که می توان از مهمترین آنها به لزوم ذکر مهریه و مدت در نکاح موقت، تفاوت در چگونگی انحلال (لزوم طلاق در نگاه مسیار و امکان استفاده از بذل مدت در نکاح موقت) و تفاوت در مقتضای اطلاق این دو عقد اشاره کرد.
واژههای کلیدی: نکاح موقت، ازدواج.