عنوان
بررسی فقهی وحقوقی ارث در تلقیح مصنوعی و اجاره رحم (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
اصطلاحنامه
احکام شرعی (Islamic Ordrers) | احکام فقهی | احکام وضعی (шариатские нормативные декреты) | ارث (Inheritance) | بانوی صاحب رحم جایگزین (Surrogate Mother) | تلقیح مصنوعی انسان (فقه) (Artificial insemination, Human (Islamic law)) | رحم اجاره ای | رحم جانشین | رحم جایگزین | فقه و حقوق | نسب (Parentage)
استادراهنما
بابک تیمورپور، یاسر غلامی
استادمشاور
مهرداد کارگری، رضا فلسفی
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
1398
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
همانطور که می دانید ارث ازموارد مهم مطروحه در حقوق خصوصی است و لازمه توارث نسب است. امروزه رابطه نسبی ابعاد پیچیده و گوناگونی پیدا کرده است که در فقه نشانی از آن ها نداریم.از پیچیدگی های رابطه نسبی میتوان به تلقیح مصنوعی و اجاره رحم اشاره نمود. در مواردی که نطفه با تخمک انسان تلقیح می شود به کار بردن اصطلاح تلقیح مصنوعی به صورت مجازی است; زیرا تلقیح بین نطفه مرد و تخمک زن ایجاد می شود و این تلقیح مصنوعی نیست، اما به این دلیل که دستکاری میشود و در آزمایشگاه صورت میگیرد به آن تلقیح مصنوعی گویند. بسیاری از موضوعات مطرح شده، چه فقهی و چه حقوقی و چه احکام تکلیفی یا احکام وضعی و حقوقی و ادله ای که برای آنها به کار می رود قابل بحث است، اما در این پایان نامه فقط نسب و ارث بحث می شود. اینکه آیا این کودکان ارث میبرند یا خیر، اگر خواهر و برادری به این صورت متولد شود، نکاح آنها با یکدیگر چه حکمی دارد، محرمیت و عدم محرمیت ، تحت عنوان احکام تکلیفی و وضعی بحث می شود که در این پایان نامه به این موضوعات پرداخته نمی شود. در این پایان نامه این موضوع بررسی می شود در تلقیح مصنوعی پدر و مادر نوزادی که متولد می شود، کیست؟ یعنی نسب آنها را مشخص کنیم. آیا نسب را شارع معین می کند یا عرف؟ آیا یک حقیقت شرعیه است یا اینکه نسب معنای خاص شرعی دارد؟ در اسلام برای نسب مفهوم و اصطلاح خاصی وجود ندارد. برخی گفته اند اگر مفهوم و اصطلاح خاصی برای نسب در دین وجود ندارد، برای تعیین نسب باید به چه کسی مراجعه کرد؟ ایا در این حالت باید به عرف مراجعه کرد.
واژه های کلیدی: رحم جایگزین.