عنوان
بررسی مبانی فقهی حقوقی جرم قمار و پیامدهای آن در جامعه
نویسنده
استادراهنما
محمد رمضانی
محل نشر
هرمزگان
تاریخ نشر
1397
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
120 ص.
زبان
فارسی
توضیح
قمار و قماربازی یک ناهنجاری اجتماعی اسـت کـه آثـار سـوء آن در همـه ی ابعـاد اجتمـاعی ،روانی ،اقتصادی ،اعتقادی هویدا است و آثار زیانبار این پدیده ی ضد هنجاری اجتماعی را در تامین این ابعاد می توان مورد بحث و بررسی قرار داد و مبادرت به آن به علـت آثـار سـوئی کـه بـر جـای می گذارد. قمار به معنای انجام کاری بر مبنای شرط بندی است که به موجب آن یکی از طرفین ملزم به پرداخت مال معیّن و یا انجام عمل خاصّی برای شخص برنده می شود که شرعاً این کار حرام می باشد.از لحاظ فلسفه ی جرم انگاری آنقدر قابل سرزنش و صدمه زننده است که عقـلای جهـان آن را جرم دانسته و برای آن مجازات خـاص در نظـر گرفتـه انـد تـا از ایـن طریـق بـا آن بـه مبـارزه بپردازند .قمار یکی از انواع بازی های مخرب و خانمان سوز است که متأسفانه با عنوان فریبنده ورزش فکری، بر مفاسد آن سرپوش گذاشته می شود. از نظر اسلام، این بازی ناسالم، جزء گناهان کبیره است. قمار باعث تشدید تضادهای داخلی، اختلافات خانوادگی، ازدیاد کینه و دشمنی می گردد. از نظر فقهی در صورتی که وسیله ای به عنوان وسیله قمار شناخته شود، ساخت و ساز و خرید و فروش آن حرام می باشد و درآمد حاصل از آن نیز نامشروع خواهد بود. مقصود از آلات قمار، چیزی است که نوعاً با آن قمار بازی می کنند. به عبارت دیگر در عرف متدینین و کسانی که تقید شرعی دارند، آن وسیله را ابزار قمار بازی بدانند ولو آن که در برخی موارد خاص، چند نفر بدون برد و باخت و شرط بندی بلکه به قصد سر گرمی یا بازی فکری با آن بازی کنند، این بازی با آلات قمار است و طبق روایات حرام میباشد. بیان مصادیق مشکوک آلت قمار (شطرنج، پاسور، تخته نرد، بیلیارد) وبیان نظرات و فتاوی فقها در رابطه با حلیـت یـا حرمـت بـازی بـا ایـن وسـایل بدون برد و باخت، و در نظر گرفتن عرف متدینین، رواج امروزی این آلات را در بکارگیری بـرای قمار بررسی شده است در آیات، روایات و متون دینی نکوهش های شدیدی نسبت به قماربازی وارد شده است؛ چرا که به فرموده قرآن کریم قماربازی موجب ایجاد کینه و دشمنی در بین مردم، موجب هرزگی، عیاشی و دوری از یاد خدا و نماز می شود و چنین شخصی به راحتی دست به هر جنایتی می زند، لذا در شریعت اسلامی مورد نهی قرار گرفته است. اسلام به منظور جلوگیری از رواج چنین آفتی تمام وسائل قمار و هرگونه ارتباط و پرداختن به آن را تحریم نموده تا ریشه آن در جامعه خشکانده شود.
واژههای کلیدی: مبانی فقهی جرم قمار، مبانی حقوقی جرم قمار، عواقب قمار